lördag 8 oktober 2011

Ironiskt om PROIBS

Jag skiter nästan på mig (om jag hade kunnat det.. ;)) av skratt när jag läser senaste utgåvan av "kanalen" från RMT. Ett specialnummer om IBS. Ganska spännande att se dessa stolpskott resonera fram och tillbaks. Jag kallar dem stolpskott eftersom de å ena sekunden hävdar att man som IBS patient borde kolla upp ifall man är känslig mot fruktos, eftersom detta är en känd "trigger" för känsliga magar och å andra sidan så hävdar de att PROIBS är en mycket lovande behandling för patienter med just IBS. Vad innehåller den? FRUKTOS?! De talar ju för fasen mot sig själva. Jag blir så trött.

Sen, att det är svårt att hitta en "bot" för alla med IBS är smått omöjligt.. jo, tro fan det när man väljer att samla en hel mängd människor med vitt skilda symtom inom ramen för EN diagnos. Det är svårt att behandla hjärtsjuka och leversjuka med samma medicin också, när skall detta gå in i skallen på dessa framstående forskare? Sen talar det om att det är svårt att se sambandet mellan mat och magåkommor, eftersom de individuella variationerna är så olika och det som passar en passar inte en annan. Nej, precis! Vi är alla olika. Vi är inte stöpta efter samma form så det är väl klart att alla inte mår bra av samma kost? Det som är en mans medicin kan bli den andres dödsdom. Vi är olika känsliga för olika saker.

Alla dessa mirakelpiller och mirakelkurer, kalla dem PROIBS, kalla dem SUNWIC, IBEROGAST, ja allt vad de nu heter. Jag undrar hur många som VERKLIGEN blir bra med hjälp av dessa tillskott? Jag menar verkligen bra? Har man gått tio år och blir botad av att enbart tillföra PROIBS då undrar jag vad man hade för problem från början? Jag vill inte vara ifrågasättande men en person med känslig mage lider oftast av mer än ett problem och för att komma åt allihop krävs en mängd olika insatser. Ett mirakelpiller botar sällan hela skiten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar