lördag 2 april 2011

Undvik vete för en bättre mag/tarmhälsa!


Att vetemjöl inte är bra för kroppen är väl knappast någon nyhet.. men att det vetmjöl vi äter idag är sämre än det var för bara en tjugo år sen kanske inte alla är lika medvetna om..

Jag minns hur jag med förundran skådade det kladdiga brödet (rostbrödet) de hade i England för snart tio år sen. Det är inte mer än så. Det saknade konsistens och blev inte gammalt! Kunde ligga i veckor och såg lika fräscht ut. Jag undrade varför vi inte hade lika fräscht bröd i Sverige. Nu har vi det. Dessvärre har jag insett att detta "fräscha" bröd är precis tvärtom. Döden för en hälsosam kropp! Ett bröd som inte blir gammalt ska man akta sig för. Att brödet möglar efter två dagar är BARA hälsosamt. Minimalt med tillsatser. Vad jag kan säga om det engelska brödet..? Allt annat än hälsosamt var det i alla fall!

Så är det gluten.. många, även de som inte är glutenintoleranta rent biologiskt, mår sämre av en kost innehållande gluten. Själv reagerar jag inte mot gluten på det viset men jag har allergi mot vetemjöl. Inte så att jag undviker det till varje pris, men jag äter det inte i onödan. Oftast väljer jag andra mjöl och gryner eftersom min mage i större mängd mår aber av vetemjöl..  Dessutom behöver det inte visa sig på prover om man är glutenintolerant, eftersom allergin kan ligga lokalt i tarmen och på så sätt inte visar sig vid prov..

Hur som helst. Det forskas mycket inom området. Fler och fler blir uppmärksamma på glutenets negativa effkter..jag tror vi bara sett toppen av isberget i det här fallet..  fick i dagarna ett nyhetsbrev från Biofood med fokus på just detta:



"Det finns anledning för alla att välja en naturligt glutenfri kost"
Hälsocoachen Pernilla Carrier är en av allt fler förespråkare för en naturligt glutenfri, och framför allt vetefri kost, med magert protein, bär, frukt, frön och grönsaker, fisk från kalla vatten och fullkorn. Man talar om detta som "IFD-mat" och den ska främja friskprocesserna och motverka kronisk inflammation (skriver t.ex. Sanna Ehdin i 'Sannas Matbok för den självläkande människan'.)
Pernilla berättar att hon i sitt kinesiologiska arbete med klienter ser att vete stör tarmarnas funktion, sköldkörteln och nervsystemet, även hos friska människor. Om tarmens slemhinna retas blir det svårare att tillgodogöra sig näringen från vilken kost som helst, och risken för inflammation ökas.
Vetets negativa påverkan på nervsystemet ger dessutom spänningar i muskulaturen, säger Pernilla. Det i sin tur kan göra kroppen sned och öka skaderisken t.ex. vid träning. Hon tillägger att om man väljer man bort säd helt så minskar försurningen i kroppen, vilket också är en fördel.
Pernilla Carrier är dipl. avancerad kinesiolog, föreläsare och hälsocoach.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar