söndag 1 januari 2012

Vikthysterin börjar tidigare o tidigare

Det är lika intressant varje år.. det här med vikthysterin som tar fart efter julhelgerna och nyår. Alla som skall införliva sina löften om en ny hälsosammare livsstil och några kilo mindre på vågen. Samma visa varje år. Först skall det svullas och tidningar, böcker och tv översållas med smarriga recept och sötsaker i mängder. Sen skall det bantas, detoxas, lchf:as och jag vet inte allt. Hysterin börjar tidigare o tidigare för varje år som går. Det gäller väl att fånga upp folk så tidigt som möjligt, helst innan de ens hunnit avlägga sina nyårslöften. Ungefär som med rean. Den kommer tidigare o tidigare den med. Ganska sjukt egentligen. Vilken industri! Vad mycket pengar det omsätter och så mycket onödigt lidande.

Vad jag menar med det? Att man inte behöver alla dessa dieter, kurer, viktminskningsprogram... det enda som egentligen behövs (även om det i många fall är lättare sagt än gjort) är lite självdisciplin och mottot att lagom är bäst..  unna sig gott när man är sugen på gott - men inte varje dag. Man kan äta det mesta om man bara gör det i måttliga mängder o rör på sig. Det är en ganska enkel ekvation. Att lägga alla dessa pengar på pulver o piller när man kan göra roligare saker o använda pengarna till vettigare grejer är något jag aldrig förstått. Men så har jag å andra sidan aldrig varit i den situationen..  vem vet den dagen kanske kommer för mig med ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar