torsdag 19 januari 2012

Tarmgaser - att kunna fisa vore ett mirakel!

Sånt här ska man ju egentligen inte prata om. Det har vi lärt oss sedan barnsben. Behöver man fjärta gör man det i smyg eller smiter undan någonstans där resten av omgivningen slipper utsättas för en kraftig odör eller ifrågasätta vad man håller på med..  man slipper pinsamheterna själv och omgivningen slipper fälla syrliga kommentarer om otrevligt uppförande. Så är det bara. Fisa är inget man gör med stolthet. Dock är det många av oss som lider av ENORMA gasmängder i tarmen. Vissa av oss (dessvärre inte jag) har problem med att vi inte kan hålla våra gaser utan vi släpper oss i tid och otid. Detta kan vara enormt besvärande och generande. Det säger sig ju självt.

Men sen har vi också det omvända problemet, och till den kategorin tillhör jag. Vi som INTE KAN släppa oss när vi behöver. Vi som har enorma tarmgaser som istället för att komma ut fastnar i tarmen och orsakar enorma smärtor. Det här med gaser är ett känsligt kapitel, det inser jag. Men jag måste erkänna att det vore en dröm att kunna släppa sig som normala människor i tid och otid närhelst det passar. En riktig dröm. Tyvärr är verkligheten en annan och jag dras ständigt med dessa gaser som fastnar i tarmen och spänner upp magen till något som känns som bristningsgränsen. Smärtorna de medför kan jag inte riktigt beskriva. Ni som varit ordentligt förstoppade eller haft tarmvred av något slag, ni vet vad jag pratar om. Det är svårt att tro att "lite gas" kan ställa till så mycket besvär.

Många läkare rycker på axlarna och tycker att gasbesvär lider alla av lite då och då. Det gäller att tugga maten, inte stressa, inte äta olämpligt och så vidare och så vidare. Sen föreslår de dimetikon? Vem hjälper det? Jag känner inte till någon som blivit hjälpt av dimetikon som enligt fass skall "minska ytspänningen" och göra gasbubblorna mindre.. men vad spelar det för roll om de är stora eller små så länge de inte kommer igenom tarmen?? I mitt fall vaknar jag av dessa smärtor, de få gånger jag faktiskt somnar. Annars håller de mig vaken och gör mig trött och grinig. Därför väljer jag att idag skriva om gaser. Gasbesvär hör ihop med IBS, det är sant och det får man höra hela tiden.. men gaser som sitter fast ALLTID och som inte kommer ut nattetid - det är INTE karaktäristiskt för IBS. Det tyder på kraftigt försämrad motilitet i tarmen eller hinder som gör att gasen helt enkelt inte kan passera. När man sover slappnar man av vare sig man vill eller inte, så även muskulaturen och gaserna kommer ut. Om man inte har något annat i vägen som gör att det tar stopp så att säga.. 

10 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Har samma problem. känns som att jag har ett luftmoln till vänster i magen, som har varit där konstant i 2 år. Har gjort alla undersökningar men läkarna hittar inget fel på mig. Upplever inte smärtor som du beskriver, men jag känner nästan ingen hunger och äter jag för mycket så känner jag att maten fastnar på samma ställe som luften sitter fast. Har du fått någon klarhet i detta? Tips på nåt som kan lindra? Tacksam för svar

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt fall handlar det om försämrad motilitet (förmåga för tarmen att förflytta gas framåt) i vissa delar av tarmen ffa tjocktarmen och en rubbad tarmflora. Jag har lärt mig hur jag masserar för att flytta gasen utifrån och på så sätt bli av med den (tillfälligt innan det bubblar upp igen) jag undviker vissa födoämnen, men i perioder hjälper det inte alls.. jag tar probiotika varje dag och jag har fått en tarmpacemaker som i vissa fall hjälper mig att tömma tarmen bättre när jag väl lyckas med det.. men jag måste tömma tarmen flera ggr per dag, ffa morgon och em och sedan knåda bort gaser för att det inte skall köra ihop sig totalt. Smärtan beror på att tarmen spänns ut åt fel håll. Vet inte om det ger dig något svar på frågan, men kanske det bästa jag kan ge dig..

      Radera
  4. Har samma problem. känns som att jag har ett luftmoln till vänster i magen, som har varit där konstant i 2 år. Har gjort alla undersökningar men läkarna hittar inget fel på mig. Upplever inte smärtor som du beskriver, men jag känner nästan ingen hunger och äter jag för mycket så känner jag att maten fastnar på samma ställe som luften sitter fast. Har du fått någon klarhet i detta? Tips på nåt som kan lindra? Tacksam för svar

    SvaraRadera
  5. Har samma problem. känns som att jag har ett luftmoln till vänster i magen, som har varit där konstant i 2 år. Har gjort alla undersökningar men läkarna hittar inget fel på mig. Upplever inte smärtor som du beskriver, men jag känner nästan ingen hunger och äter jag för mycket så känner jag att maten fastnar på samma ställe som luften sitter fast. Har du fått någon klarhet i detta? Tips på nåt som kan lindra? Tacksam för svar

    SvaraRadera
  6. Hej. Jag har haft samma problem som ni. Testade några matskedar kolloidalt silver om dagen i ca 3 dagar och i morse kunde jag fisa. Helt underbart!:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det underbart...? Att kunna fisa menar jag. Den som aldrig haft de här problemen inser inte hur jobbigt det faktiskt är att inte kunna släppa sig som folk. Något de flesta faktiskt tar förgivet...

      Radera
  7. Har samma sak men i flera år känns som man än handikappad . All luft fastnar i magen tills jag får panick. Läkarna har aldrig hittat något fel gjort alla möjliga tester. Det e det jobbigaste som finns att inte kunna slappna av. Hade kunnat betala flera miljoner för att få ut lite luft

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inga problem att förstå ditt problem (så att säga). Någon liknade gassmärtor vid blindtarmssmärtor. Jag är beredd att hålla med. Tänk en liten ventil som bara gick att öppna för att släppa ut eländet och kunna låta kroppen vila.

      Radera