måndag 16 januari 2012

Hemska film

Efter middagen igår (som var en pers att få ner) kikade vi på film. Har snöat in på Headweb eftersom vi fick fem gratisfilmer därifrån.. Bra val av oss att testa en tyckte vi.. med tanke på att det bara går skit på tv nu ändå och vädret inte direkt lockar en till att gå ut på långpromenad om kvällarna.. inte magen heller urk.

Hur som helst. Headweb. Har gjort några riktiga nerköp där. Vi har väl inte källkollat ordentligt innan vi valt film antar jag. Har blivit lite hipp som happ. Det har visat sig också.. på kvaliteten på filmen så att säga. Vissa har varit rent av urusla. Knappt så vi orkat kika klart när vi väl börjat.. men vi har på något sätt gjort det ändå.

De sista dagarna har vi dock fått tag på två skumma filmer. En vid namn "five fingers" som mest fick det att snurra i hjärnan på mig, men den var i alla fall tänkvärd. Även om hela filmen i princip baserades på en snubbe som fick sina fingrar kapade en i taget och sedan slutade den med att han dog.

Den andra, den vi såg igår, var rent fruktansvärd. Baserad på verkliga händelser och det var nog mest det som fick mig att må så förbannat dåligt. Maken med. Mådde så illa att jag höll på att kräkas. Bebis i magen la nog märke till det där för den rumlade runt som bara sjutton då innanmätet redan kändes som det skulle vända sig ut o in på mig :-/

Det var en film om Trafficking. Människohandel. Fruktansvärd men absolut sevärd. En film som lämnade mig mycket, mycket illa berörd. Vid fler tillfällen frågade vi oss om vi verkligen skulle se klart den. Det gjorde vi. Hur människor kan bli så kallhjärtade, kallblodiga och behandla sina medmänniskor på det viset.. det är något jag aldrig kommer att förstå. Fy fan säger jag bara, vilken värld vi lever i. Namnet på filmen? "the whistleblower".  Jag tror den hette så. Fattar inte riktigt varför men det fanns väl en poäng med namnet. Vill man må dåligt och bli berörd är det i alla fall en väldigt sevärd film. En film man inte glömmer i första taget. Nästa gång tror jag vi försöker få ner en komedi istället! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar