måndag 23 januari 2012

Lite syrligt från dietisten

Fick ett lite syrligt mail från min dietist idag. Hon tyckte visst att jag stressat på henne för mycket..? Ja, en hel vecka skall man ju behöva MINST för att kunna svara en patient inom VG-län! Det var angående det intyg jag bad om för att kunna skicka till försäkringskassan om merkostnader för specialkost samt råd för vad fan jag ska stoppa i mig nu när magen bara jävlas ännu mer än vanligt. Intyget var inga problem - men som vanligt ser VG regionen detta som en "tjänst" och tar betalt för den. 150 spänn, kanske inte så mycket men jag har ju trots allt högkostnadskort... vården borde vara gratis.. till o med journalkopior har de ju mage att ta bra betalt för - det roliga är att det kostar mindre att beställa kopior från Stockholm (annat län) än vad det gör att beställa dem från Göteborg.. och då får man dessutom med mer från journalen och mindre skit (alltså mer fakta mindre skitprat). Jag blir så trött..

Kostrekommendationerna vet jag inte om jag skall skratta eller gråta åt.. dessa har jag ju fått förut, och vi har gått igenom dem många många gånger.. men det var samma lapp som kom igen. Eller attachment på mailen. För en som har enbart en spasmande tarm eller lider av konstanta diarréer som trots allt kommer ut kan jag tänka mig att detta funkar kanon.. men för en sån som jag, som har diarréer som sitter fast o stoppar upp hela systemet.. funkar de mindre bra. Det är ju typ en lista över mat som har en stoppande effekt på tarmen. Minns när jag testade den sist, mer än väl. Då, om någon gång,. var jag verkligen förstoppad på riktigt. Läs nedan och begrunda själv..


Ris (vanligt ris, jasminris, basmati)
Fullkornsris
Grötris
Pama minutris
Rismjöl
Rismjölk


Bovetemjöl, boveteflingor


Majsmjöl (t ex Risenta/Friggs majsmjöl)
Majsstärkelse (t ex Maizena majsstärkelse)
Cornflakes
Polenta (majsgryn som kan användas på samma sätt som mannagryn)
Majsspaghetti och annan glutenfri pasta gjord på majs (t ex Glutano, Orgran)
Majsbröd (t ex spröda majsbröd och frasbröd av majs)


Semper grovknäcke
Wasa glutenfritt knäckebröd


Kyckling, kalkon (färsk, fryst och som kokt/rökt pålägg i skivor)
Vit fisk (t ex rödspätta, torsk, alaska pollock, vitling, bergtunga)
Nötkött (rent kött, nötfärs, rena köttpålägg av nöt såsom saltrulle och rostbiff)
Lamm, får och vilt


Grönsallad, isbergssallad
Skalad gurka och inlagd gurka
Squash/zucchini (skall skalas om den inte kokas ordentligt)
Morot (kokt brukar gå bäst)
Tomat (färsk tomat, konserverad tomat och tomatpuré)
Avokado (max 1 st per dag)
Oliver
Spenat


Honungsmelon, nätmelon
Färska aprikoser
Färsk persika, färsk nektarin OBS! All frukt i måttlig mängd. Max 2 st per dag (200g)


Svartvinbärssaft, svartvinbärsgelé
Vatten utan kolsyra
Örtte, t ex Friggs örtteer kamomill, pepparmynt, kvällsörtte. (OBS! Ej svart eller grönt te!)


Olja, mjölkfritt margarin
Lite socker och råsocker, lite kanel
Salt, Peppar (svartpeppar, vitpeppar, grönpeppar)
Örtkryddor (färska, frysta eller torkade, se sista sidan)
Buljongtärningar (grönsaks/kyckling/kött/fisk) utan gluten, mjölk och soja
Ättika & vinäger (max 1 tsk per måltid)
Såskulör

Spröda risbröd
Riskakor (naturella endast)
Risnudlar, risspiraler
Rice Crispies (Kelloggs)
Vårgårdaris (puffat ris)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar