måndag 23 januari 2012

Tvärstopp

Har spenderat morgonen med att försöka få tag på MVC och få dem att hjälpa mig med recept på Andapsin och fler propavan tabletter. Jag vet, jag har tagit fler än vad jag hade tänkt från början - men vad gör man när man inte får sova?? Skall höra med min läkare i Stockholm om det inte är bättre att jag fortsätter med mina melatonin tabletter istället, känns som de är snällare både mot min egen kropp och mot lille bebisens..  jag ska i alla fall ta upp frågan.

Först o främst.. fyrtio minuters telefonkö. Man får inte ha bråttom!! Jag avskyr att sitta i telefonköer, jag är inte gjord för att prata i telefon!! Men.. tillslut, när jag var nära att ge upp (man får ju inte ens reda på vilken plats man har i kön) kom jag äntligen fram. Till en barnmorska som var något av det trögaste jag talat med på länge. Hur svårt kan det vara att förstå. Återigen, vad har jag testat o vad har jag inte testat och vad är mina problem.. ok, snabb förklaring av dessa. Bad om recept på andapsin och propavan. "du bör vara restriktiv med vad du stoppar i dig under graviditeten" säger hon till mig. ÖH, VA?! Jo, jag VET att medicin inte är godis. O jag VET att man inte skall stoppa i sig ONÖDIGA grejer, men när man kämpar varje dag för att över huvud taget stå på benen och detta FINNS MED I mina journaler undrar jag hur de gång på gång kan ifrågasätta det jag säger? LÄS PAPPREN FÖR FANKEN! De finns där av en anledning. Jag lider inte av lite magkatarr.. hade det varit så enkelt hade jag inte bemödat mig med att ringa.. men mina tarmar FUNKAR INTE. De sitter inte på rätt plats och jag har sån värk, sån halsbränna, sån smärta i bröstbenet, hugg och sover inte om nätterna, jag kan inte gå på toa.. men jag ska vara restriktiv med vad jag stoppar i mig? För jise namn, jag försöker bara överleva. Ta mig igenom dagen. Klara av den här tiden för att bebis ska må så bra som möjligt. Både jag och bebis. Men nånstans glömmer de bort den lilla detaljen?

Blir upprörd.

Maken försökte även ringa östra, spec mödravården för att få en tidigare tid till läkaren där (han brukar av någon anledning ha större tur med det där än jag) men inte heller han fick napp idag.. möjligen skall läkaren försöka ringa upp mig och boka in en tid pga prioritering (som sköterskorna själv inte kan göra) och försöka skriva ut lite recept till mig men jag vågar faktiskt inte ens hoppas på att han ska ringa upp.

Sköterskan på mvc, dit jag ringde, skulle försöka "ordna något praktiskt" åt mig. Vad det innebär och hur jag får reda på vad detta "praktiskt" är framkom inte. Jo, jag frågade men jag fick inget vettigt svar. Bara att jag inte kunde förvänta mig något recept idag. Fantastiskt.

Jag får alltså reta upp magen ännu mer med frukt och fiber samt en massa resulax och relaxit.. tarmen mår fan av det men gör jag inget alls hamnar jag på akuten och vad gör de där? Ingenting. Inget som hjälper mig mer än just akut vid det tillfället i alla fall. Har ju varit med förr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar