söndag 11 mars 2012

Laxlunch

Det har varit en otroligt fin dag utomhus idag. Solen skiner, fåglarna kvittrar.. nästan lite vårkänslor! Underdrift: man FÅR verkligen vårkänslor av sånt här väder! Dagen till ära tog vi en lång promenad med hundarna på ca en timme. Ok, inte superlång men i alla fall lite längre än den vanliga, dagliga..  den vi tar när det pissregnar eller blåser vill säga ;) vare sig jag eller vovvarna är speciellt förtjusta i någotdera.

Magen har varit katastrofal hela dagen. Fy fan säger jag bara. Stenhård. Värkande.. vet inte vad jag ska göra för att få den bättre?? Bestämde oss dock att, trots allt, ta oss iväg till Laxbutiken i Ljungskile o käka lunch - som vi planerade för redan igår. Det var en hit! Kunde till o med sitta ute o käka.. lyx!

Maten var inte världsklass för min del (dagens fick de ändra eftersom den "grillade" laxen tydligen stekts i smör och vitvinssåsen innehöll laktosfri grädde samt att de sauterade grönsakerna var sauterade i just smör..  lösningen blev kokt lax, kokt potatis (som jag lovat mig själv att inte äta men synden den straffar sig själv.. de var så otroligt goda potatisar idag.. nästan som på sommaren! Kan jag skylla på vårkänslorna även i det här fallet? Think not :-/ Dumt bara.. men åt dem gjorde jag.) färsk sallad o gravlaxssås. Tillsammans med citronloka, som jag självfallet vispade bort bubblorna från och ett litet kumminbröd som jag inte kunde motstå. Inte bästa magmaten men laxen var otroligt fin och den där gravlaxssåsen var faktiskt den bästa jag käkat! Blev dessutom roade under tiden av en äldre herre som inte var nöjd med sin rätt.. "vi kom hit för att äta en bit lax o får gamla potäter?!". Jag tyckte nästan synd om expiditen.. som gjorde sitt bästa för att förklara för honom att det var detta som var dagens rätt o det var det han beställt o att han gärna fick mer av något om han önskade, dock var laxen precis så stor som den skulle vara till det priset..  han vägrade acceptera.. det var "skamligt". Rätt fascinerande att höra..  att man kan hitta så mycket att gnälla över?! Kan intyga att det var inget fel på vare sig laxen eller potatisen..  men jag lät bli att öppna min stora trut den här gången. På gott o ont? :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar