onsdag 7 mars 2012

Betaine HCL- undvik om du har känslig slemhinna i tarmen och matstrupen!

Köpte kosttillskott från Näringskällan för cirka ett halvår sedan. Fick ett personligt ihopsytt program utifrån de brister man upptäckte genom en hårmineralanalys. Många burkar blev det och många piller skulle jag ta. Magen fixade dock aldrig de här pillren och hur många gånger jag än gick tillbaks till lägstadosen ville kroppen inte tolerera dem. Trots att jag uppenbarligen behövde dem? Tillslut gav jag upp. Jag knaprade ju inte direkt piller för att må ännu sämre. Avskyr i grund och botten piller i alla former..  

Hur som helst så var saltsyratabletter något jag starkt rekommenderades att ta och fick ett preparat utskrivet som innehåll "rätt mängd" sådan. Mådde alltid fan när jag tog dem. Har förstått, efter mycket läsning och tips från andra med tarmproblem att det är ett ämne i dessa tabletter, betaine, som ställer till det. Det är till för att producera mer magsyra men när man har problem med en irriterad tarmslemhinna retar detta mer än vad det gör nytta och resultatet blir sällan bra..   upplevt samma problem? Kolla innehållsförteckningen på dina piller i så fall!! Här är ett citat från Jini Patel Thompsons Absorb Plus Quick Start Guide:


I’d bought that also contained 
something called Betaine HCL (Hydrochloride). About eight hours later, 
my colon started bleeding. After wracking my brain to try and figure 
out what could have triggered the bleeding, I finally remembered the 
mystery ingredient and looked it up in one of my encyclopaedias. There 
I discovered that Betaine is something that stimulates the production of 
stomach acid. It should never be used by someone with ulcers and even 2
THE STORY & THE VISION
people with normal digestive systems should start at a very low dose and 
stop if they experience any discomfort

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar