fredag 16 mars 2012

Kladdkaka

Idag tänkte jag faktiskt synda ordentligt. Eller ja, ordentligt och ordentligt men i mina mått mätt - allt är ju som bekant relativt. Tänker baka kladdkaka till efterrätt (det är ju trots allt fredag!)

Kladdkakan jag bakar är dock inte riktigt som vanliga, traditionella kladdkakor.. jag har experimenterat mig framt ill något som i alla fall liknar en mer hälsosam variant i mina ögon..  o i min mage. Det är väl huvudsaken? Är ändå inte speciellt förtjust i  överdrivet söta desserter. I min kaka använder jag naturliga källor till socker. Antingen banan, stevia eller björksocker..  vi får se vad det blir idag. Det beror lite på vad jag känner för när jag väl sätter igång :) Vetemjöl undviker jag så gott jag bara kan. Bakar sällan eller aldrig med vetemjöl eftersom det bara gör att jag mår dåligt. Inte värt det! Brukar ersätta med dinkel, vilket jag verkar tolerera något bättre eller havremjöl, mandelmjöl eller bovetemjöl... även andra varianter lite beroende på dagsform. Istället för vaniljsocker använder jag vaniljstång, vaniljessens eller vaniljpulver utan tillsatt socker. Det brukar i alla fall bli bra! Fettet består oftast av kokos..  alltså kokosfett. Blir lagom kladdigt o krämig.. o chokladen, den viktigaste ingrediensen.. den beror även den på vilken dagsform jag befinner mig i. Men där brukar jag sällan kompromissa. Bra choklad ska det vara!

Vi får väl se hur jag lyckas idag. Ibland blir dessa experiment något för lite kladdiga. Har en förmåga att övergrädda dem och om jag inte övergräddar så undergräddar jag. Men nån gång ska jag lära mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar