tisdag 7 februari 2012

Snabba promenader bra för magen

Läste senaste numret av Topphälsa till frukosten idag. En helt ok tidning enligt min mening. Inte bara massa trams och skvaller o bilder på kändisar hit och dit. Lite matnyttig info och lite tips och råd. Jag gillar den.

Hur som helst. Där var ett uppsag om magproblem och framförallt känsliga magar med IBS. Man har kommit fram till (surprise surprise!) att hård träning och snabba promenader flera gånger i veckan kan lindra problem med ex IBS. Detta efter en studie gjord på Sahlgrenska..  jag blir bara så förvånad. Detta är ju inte direkt nån nyhet? Att rörelse (med fötterna i marken som det så fint står) stimulerar tarmens arbete är inte direkt någon nyhet. Det var nog det första knep jag kom på själv när min tarm la av och det första råd jag fick av den otroligt kunnige akupunktör jag då gick hos. Däremot har läkarna varit sena med att ge råd av den formen. Det har kommit först på senare tid. Då blir det plötsligt revolution? Jag blir så less..

Samma sak gäller kontrollen av kosttillskott (nu snurrar jag in på ett annat spår här) av livsmedelsverket o läkemedelsverket. Jag håller fullständigt med om att dessa så kallade "tillskott" behöver granskas och kvalitetssäkras, inte minst skall de innehålla precis det som står på burken att de innehåller - MEN de borde granskas av ett obundet, opartiskt kontrollorgna och inte av de myndigheter som gör allt för att bannlysa och förbjuda allt vad kosttillskott heter. Låt folk välja själv och lägg er inte i. Om någon vill äta vitlökssaft hellre än att knapra tabletter mot ex förkylning.. låt dem göra det! Huvudsaken är väl att dessa tillskott faktiskt innehåller vad förpackningen och tillverkaren lovar och att de inte är farliga att använda. Men bort med livsmedelsverket och läkemedelsverket från den här kontrollen, urgh. Att livsmedelsverket anser att aspartam är ofarligt och att läkemedelsverket tillåter ex vaccin som inte ens är testade.. säger väl en hel del? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar