måndag 6 februari 2012

Blodprover

Ringde gastro idag. Var lite nyfiken på svaren på mina senaste blodprover (som de tog när jag var på Karolinska den 26 jan i år) eftersom det var länge sen de kollade mina värden där. Blev lite förvånad då sköterskan sa att jag hade en del värden som inte var så bra. Jag som alltid brukar ha bra värden på blodprover oavsett hur jäkla dåligt jag mår? Ok, inte när jag åker in akut då sjunker de drastiskt av nån anledning men annars så? De brukar hålla sig ganska stabila..

Nåja, inte den här gången tydligen. Blodvärdet var för lågt. Enligt apparaten på MVC hade jag 120 sist jag var där, för lite mindre än en vecka sedan, vilket var bättre än gången före.. men enligt blodproven på Karolinska låg jag på 109 vilket var för lågt. Det har ju med graviditeten att göra men det är skumt att det skall skilja så mycket på två olika ställen? Vad ska man tro liksom?

Tydligen var även albumin, kalcium, kalium och några fler värden för låga. SKöterskan pressade in en extra telefontid med min läkare, Greger, i nästa vecka (!!). De var inte alarmerande sa hon men de var låga och hon skulle lägga svaren till honom. Hon visste inte själv om det hänger ihop med graviditeten men frågade om jag gått ner i vikt eller ätit dåligt? Ööhhhh.. nope. Tvärtom! Jag har LAGT på mig i vikt och jag har ätit som en häst, bråkande mage till trots.. så det är lite skumt. Vi får se vad Greger säger när han ringer (om han ringer) han brukar ju ha en lite annorlunda uppfattning än vad sköterskorna har. Men det var ändå intressant..  att jag får en telefontid SÅ snart, jag som brukar få vänta månader för att få ett samtal med Greger. Nåt måste va dåligt? ;)

Däremot kunde hon inte se om han fått iväg intyget som jag behöver till FK eller om remissen till kirurgen gått iväg.. det låg fortfarande hos sekreteraren (surprise surprise urk) men jag får höra av mig igen o kolla.. nästa vecka? Det gäller att ligga på om man vill att saker o ting ska ske.. inom en rimlig framtid när det gäller vården.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Tittade förbi, har nog lite samma problem som du har... Jag har valt en lite annan väg kanske med raw-food som fokus och helt utan gluten och med så lite fett som möjligt(och nu försöker jag sockret också... D-: ). Gjorde en leverreningskur med bittersalt (googla!) för några veckor sedan som fungerade helt fantastiskt, och efter det slutade det göra lite hemskt ont i solar plexus och jag förstod att troligtvis var galla/lever och bukspottkörtel blockerade av gallsten som i sin tur gör att maten inte smälts ordentligt som ger magkatarr och problem vidare ned i systemet. Dock är jag som du väldigt svullen om magen och så, ska försöka se om socker-fasta hjälper på det, det är visst vanligt symptom på candida... Vi får se hur det går... Jag återkommer med info! Stå på!

    Mvh Tryggve

    SvaraRadera
  2. Hej Tryggve! Tack för infon. Ja, raw food är bra.. om magen klarar av det! Jag körde mkt raw food under våren förra året men magen brakade loss totalt. Det funkade inte att vara enbart raw, men jag kanske gick in för hårt? Försökte sedan att blanda o inte köra allt raw men magen var nog inte i form för det.. gjorde en leverreningskur för många år sen men min tarm har inte velat fungera optimalt på den fronten heller ... alltså bittersaltet gjorde mer skada än nytta för mig då.. och nu vågar jag inte testa då jag är gravid i sjunde mån. Kanske att det blir till att göra ett nytt försök när barnet är ute. Socker o candida .. ja det är en svår nöt att knäcka. Att bli av med candida är svårare än vad många tror. Det räcker ju oftast inte att bara utesluta socker då candida kan överleva på minsta lilla.. har du testat att ex zappa eller köra radamir mot svampar, parasiter o dyl? Uppdatera gärna! Jag är hemskt nyfiken. Lycka till. Mvh Jessica

    SvaraRadera