fredag 17 februari 2012

När man väcker den tarm som sover..

Man ska inte väcka den björn som sover tror jag det finns ett talesätt som säger..  så sant som det var sagt? Gäller detsamma en sovande tarm, tro? Man kan ju börja fundera i alla fall.

Min tarm har legat i ide sen nån gång i mitten av graviditeten tror jag. Den har knappt gjort väsen av sig, den som annars bubblat, puttrat och låtit ganska friskt. Tills idag vill säga. Hela dagen har varit rätt jobbig då tarmen värkt och spänt nåt fruktansvärt. Har känts som bebisen liksom inte fått plats. På nåt sätt TAR hon sig plats ändå. På bekostnad av de inre organen så att säga. Kroppen är fiffig på det sättet, men man hade ju önskat att det kunde göra mindre ont?

Hur som helst. Efter lunch satte helvetet igång igen. Magkramperna menar jag. Hade en skön stund på balkongen med mamma o vovvarna men som jag sagt så många gånger förr: underbart ÄR kort. Även idag. La mig en stund med avslappningsskivan i förhoppning om att tarmen skulle visa sig från en bättre sida men icke.. den började krampa o hugga nåt enormt, avslappning var det inte tal om. Dock började den låta o knorra som aldrig förr o det värkte ända upp i revbenen.. jag kunde riktigt känna hur tarmen arbetade där inne. Tillslut fick jag även ut en hel del gas och därefter var det dags att akut rusa på toa (notera UTAN bräda o utan andra hjälpmedel..) MASSOR med vatten kom det - igen. Dock slutade inte tarmen att värka utan spände upp lika fort som den gjort sig av med vatten. Igen. Sen ville den inte ge sig. Tog till resulax o relaxit för att få bort lite av det mer fasta innehållet, det enda jag fick ur mig under dessa toabesök var ju färgat vatten. Det lyckades - men det krampade ihop igen o samma visa..  nu spänner o värker tarmen av irritation så jag försöker låta den hållas.. men jag har på känn att det kan bli en riktigt jobbig kväll.. :-/

Jag hoppas detta är övergående o att kvällens dos med tarmslim skall ge en mer.. jämn effekt imorgon? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar