tisdag 28 februari 2012

Chokladbollar

Blev väldans baksugen imorse. Eftersom jag var uppe tidigt o magen inte ville vara med passade jag alltså på att baka lite.. experimentera i köket :) Inte fel när man gjort både "lchf semlor" och chokladbollar innan klockan slagit nio?!

Chokladbollarna provsmakade jag till en kopp kaffe för en stund sen. MUMS! De är garanterat inget för den som räknar kalorierna men för den som gillar choklad.. ja!!

Tänker därför dela med mig av mitt recept och hoppas att någon mer skall uppskatta dem:

Chokladbollar
Raw kakaopulver (några msk)
Medjool dadlar (urkärnade) så många att det blir en bra konsistens, jag använde mig av ca 10st
Mandelmjöl och hackade nötter (kör i mixer) - så det blir en grynig massa (jag är dålig på måttangivelser eftersom jag sällan använder mått)
Vaniljessens (jag använde på flaska från Guadeloupe, nån tesked?)
Lite stevia
Kokosfett, några msk - man kan använda rapsolja också
Kokosflingor att rulla bollarna i

Gör så här: 
Kör alltsammans i miser tills det blir en kletig massa och rulla massan till bollar. Doppa dem i kokos. Ställ i kyl o låt dem bli kalla (de blir hårdare då) Njut med en kopp gott kaffe! MUMS om jag får säga det själv :)

De "sk" semlorna hittade jag ett recept på nätet..  jag skulle inte säga att de liknar semlor,  ser mer ut som muffins och blev lite torrare i konsistensen än vad jag hade hoppats.. gjorde dock bara halv sats eftersom jag var så osäker på resultatet..  tror jag hade dem inne lite för länge också.. det kan ju göra sin del i saken. Men med lite fyllning (mandelmjöl mixat med agavesirap samt en vaniljkräm med mosad banan) gick de i alla fall hem hos mamma. Själv har jag inte hunnit smaka dem än, men jag tänkte ta en tillsammans med min skengravida make (förlåt att jag sa det där! ;)) ikväll och hoppas att han överser med de små extra kalorierna ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar