onsdag 22 februari 2012

Hemsläppt med högre sänka

Läkaren från NÄL ringde mig idag. Tydligen hade de fått svar på prover efter att de släppt hem oss igår och de visade bland annat att min sänka stigit från 50 till 112 igår. Alltså undrade han hur jag mår nu och ville att jag kommer tillbaks imorgon och tar nya prover samt att han kontrollerar njurbäckenet med ultraljud igen..  jises, jag  säger bara det. Ingen rast ingen ro.

Den här dagen har varit en smärre pers. Otroligt trött o slut i kroppen och hur magen mår? Vi ska inte ens prata om magen. Förjävligt. Den bara tokvägrar att fungera. Om det har med de sängliggande dagarna att göra eller om det handlar om cocktailen av mediciner jag fått.. det vet jag inte men en sak är säker: magen har inte uppskattat den här behandlingen och den vägrar ge med sig idag. Blir förmodligen ännu en natt utan sömn?

Skall till Östra imorgon vid nio, vilket innebär att vi måste åka innan åtta.. fantastiskt. Vet hur det kommer gå magmässigt.. åt skogen! Det är bara att gilla läget.. skall försöka få ut mina journaler då jag känner mig tryggare med att få mitt snitt på NÄL än vad jag gör med att få det på Östra, inte minst med tanke på sista tidens bemötande på respektive sjukhus. På NÄL tog de hand om mig, de verkar bry sig om hur man mår och bara en sån sak som att de följer upp.. På Östra? Dit kommer man ju knappt fram på telefon ens när man är inskriven.. o även när man är det hänvisas man nån annanstans? Har träffat min läkare där 3 gånger på ett halvår, däremellan har han varit mer eller mindre otillgänglig. Det är inte så att han är otrevlig på något vis, tvärtom han har varit mycket tillmötesgående.. men denna stress man känner när man är där.. folk springer åt höger o vänster och det finns aldrig tid att riktigt sätta sig ner o prata eller gå igenom något.. det känns helt enkelt inte bra. Annorlunda var det på NÄL. Läkarna TOG SIG TID att lyssna. De drog inte bara en slutsats utan övervägde flera alternativ. Sen fanns det bättre o sämre läkare där med, det skall jag inte sticka under stol med och visst gjordes en del misstag också på NÄL - MEN den stora skillnaden var trots allt lugnet, bemötandet och respekten. Den fanns där. Till skillnad från vad vi upplevt på Östra.

Det blir en pers till dag imorgon. Må bra får jag göra i ett annat liv? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar