fredag 11 mars 2011

Psoriasis och mag/tarmproblem

Har funderat på detta länge.. sambandet mellan olika sjukdomar i huden kombinerat med diverse olika tarmproblem. Själv får jag ofta kliande utslag i ansiktet och på kroppen när tarmen är som värst. Hjälper ofta med antihistaminer, vilket för mig lite fundersam. Visst, största delen av immunförsvaret sitter i tarmen men borde jag då inte få utslag VARJE gång jag äter ett speicfikt livsmedel? Så är ju inte fallet. Då hade det varit ganska enkelt att utesluta det. De där utslagen dyker upp som blixt från en klar himmel. Bara sådär. Försvinner oftast först när jag kliar sönder dem eller om jag hinner ta antihistamin i tid, alternativt smörja in med MSM och aloe vera. Det kliar nåt jävulskt!

Att psoriasis och tarmproblem hänger ihop är väl inte direkt någon nyhet.. men äntligen börjar man få upp ögonen för det här ganska STORA problemet. Många är ju inte medvetna om vad psoriasis faktiskt kan leda till och vilken belastning det är för kroppen att bära på denna sjukdom. Från dagens DN:

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/psoriasis--mycket-mer-an-bara-en-hudsjukdom

läsvärt för er som inte redan visste om det..

Eftersom det är fredag och jag haft lite inspiration att plåta idag bjussar jag på en ful uppsättning som kanske inte hör till ämnet som i alla fall bjuder på en bild till allt pladder! Har ju inga bilder på psoriasis och för tillfället lyser utslagen med sin frånvaro.. är bara röd i ögonen den här gången!! Pollen? Kan va. Det börjar ju närma sig..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar