fredag 25 mars 2011

Food detective . födoämnesintolerans

Har gjort en massa såna där test förut. Dyra såna. Via Scandlab, nåt lab i tyskland, svenska terapeuter.. ja, you name it jag har prövat. Det mest intressanta är väl att alla ger olika utslag, det vill säga jag reagerar mot olika saker beroende på vilket test jag gör.

I vissa fall reagerar jag mot soja - typ så mycket man bara kan. I nästa fall är jag inte det minsta känslig för soja, utan det är istället vetemjöl, potatis och bovete som är problemet.. i nästa är det helt andra saker, nötter, tomater.. ja, som sagt det är inte lätt att veta vad som gäller? Därför har jag mer eller mindre ignorerat resultaten då jag inte märkt nån skillnad när jag uteslutit vissa livsmedel ur min kost under perioder. Istället har jag valt att lyssna på min kropp. Äter jag något och mår dåligt av det låter jag bli. Däremot är det ju lite knixigt att veta VAD det är man mår dåligt av eftersom reaktionerna kan vänta på sig.. de behöver inte komma direkt..

När det gäller intoleranser är det ju skillnad jämfört med allergier, som jag tidigare testat för. Visst vet jag att jag är känslig för vissa ämnen även om det inte ligger en utvecklad allergi bakom, men jag är övertygad om att det finns många saker som jag dagligen stoppar i mig och inte har så stor koll på hur de påverkar mig i långa loppet... det vore intressant att se!

Dessvärre kostar de här testerna skjortan.. för fooddetective får man ex betala 1200 spänn för ett kit och då gör man ändå testen själv med ett enkelt blodprov.. de vet att ta betalt! Det är ett som är säkert.. den på Scandlab gick loss på över 5000 spänn och vart ledde det egentligen? Inte så långt.. eftersom jag inte fick mer hjälp än så.

O ändå kan jag inte låta bli att vilja testa.. men jag förmodar att det får bli ett annat århundrade när ekonomin är lite mer stabil.. just nu jobbar jag på den biten.. söker jobb som en illbatting fast jag vet, ja jag vet fortfarande, att jag inte kan ta dem i dagsläget.. men samma sak där - jag kan inte låta bli för jag VILL ju ut o jobba som folk. Typ nu. Tänk om bara kroppen var inställd på samma sak..

http://www.food-detective.com/
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=8655&art=1451772

2 kommentarer:

  1. Gud va jag känner igen mig, min mage har krånglat i över ett år. Har också funderat på Food detective men hittade sidan nedan som bevisar att det bara är blaj! Köpte istället boken "Du är vad du äter" som verkar mycket bättre och ger svar på många av mina problem.
    Lycka till!

    http://www.dietistaktuellt.com/sv/wp-content/uploads/da_409.pdf

    SvaraRadera
  2. Hej Lina! Tack för din kommentar och länken. Jag har läst igenom, men som vanligt är det skolmedicinska "experter" som uttalat sig även denna gången. Faktum är att de även på vissa sjukhus använder sig av den här typen av tester, dvs IgE som de här förkastar och påstår vara otillförlitliga. Det är däremot sant, att man inte helt kan förlita sig på såna här tester - man reagerar på olika saker vid olika tidpunkter i livet och de ger på sin höjd bara en fingevisning.. men det är ju detsamma som att gå till läkaren - inte heller där kan man få "direkta" absolut korrekta svar.

    Jag har gjort många allergitester själv, med flera metoder (dock utesluter jag inget längre utan att prova mig fram med eliminationsdiet, har även gått på många såna bla med hjälp av dietister på sveriges största sjuhus men inte heller det har hjälpt..) och det skumma är att de alla visar olika.. Gjorde bla ett via scandlab som visade att jag reagerar med 3+ på Sojaprotein (har varit allergisk mot soja sen jag föddes) men på Sahlgrenskas allerimottagning visade blodproverna på noll.. alltså ingen reaktion? Läkaren där sa att dessa tester faktiskt inte går att lita på eftersom det kan ske en reaktion lokalt i tarmen och det är svårt att se på tester..

    Jag tror på den alternativmedicinska metoden, eller synsättet att allergi uppkommer då kroppen är överbelastad med gifter av olika slag och immunförsvaret reagerar på fel saker. Däremot är jag väldigt skeptisk till folk som påstår sig jobba inom alternativmedicin och inte kan se åt båda hållen. Kroppen är trots allt en helhet, det går inte att se en kroppsdel som en egen del utan samband med den övriga kroppen.

    Böcker är bra, men kan förstå mycket men det som gett mig mest hittils är nog faktiskt mina studier inom kost, näringslära, anatomi, fysiologi, alternativmedicin, olika diagnostiska metoder, en kombination av massvis med böcker inom både alternativa och skolmedicinska terapier.. sen får man använda sitt sunda förnuft och sålla. Jag tror inte på "rätt och fel" men jag blir irreterad när skolmedicins personal förkastar metoder de själva inte är insatta i. Precis som jag förkastar alternativmedicinare som saknar relevant utbildning och utger sig kunna fria människor från både det ena och det andra. En kombination, tack :) Lycka till med boken och med fortsatta behandlingar!!

    Tips på bra böcker är annars: Mercolas total health, eat right for your type, cure for all diseases för att nämna några (det finns massor) rekommenderar även Kloka Gubbens kurs i ekologisk medicin. Den ger lite kött på benen och väldigt mycket förståelse för hur kroppen fungerar utan manipulation av läkemedel o dylikt :)

    SvaraRadera