söndag 27 mars 2011

Förstoppad med diarré

Istappar från promenaden igår..

Kan man vara det? Svar, JA!

Förstoppning i dess vanliga mening innebär i folkmun att man är hård i magen, skall käka katrinplommon, dricka mycket vatten o röra på sig.. det finns diverse mirakelmedel för att bota detta någorlunda vanliga problem.

Dessvärre blandas det lätt ihop med andra typer av förstoppning - det vill säga de som INTE beror på att man är hård i magen, rör sig för lite eller äter felaktig kost. De som inte lindras det minsta av fiberstillskott, vatten eller probiotika. De som helt enkelt uppkommer då tarmen inte jobbar fram maten (skiten?!)som den ska utan istället väljer att hålla fast den i kroppen. Hur? Genom att den låser sig, åker in i sig själv, slår knut på sig, lägger av att arbeta, sitter fel till, blir hoptryckt av något utanför, något inuti.. tja, det finns en hel rad med orsaker till varför det blir så. Så varför är det så förbannat svårt för läkarna att se skillnad (eller göra skillnad?) på dessa tillstånd? De har egenligen INGENTING gemensamt förutom att man inte kan gå på dass normalt. Det är i sig ett ganska stort problem. Kan man sedan inte lösa det, vare sig med medicin eller förändrad livsstil.. då har man ganska stora problem att leva ett normalt liv.

Varför tar jag upp detta nu? Jag har ju haft det så jättelänge.. jo, jag kom att tänka på det eftersom det hela tiden ploppar upp reklam för mirakelpreparat mot "oroliga, känsliga eller förstoppade magar" såna som utlovar en bot inom några veckors tid eller pengarna tillbaks.. jo, tjena. Det är att måla rosor på väggen det, få folk att hoppas för att sedan göra dem besvikna. Idag är en sån där typsik dag. Det står bara helt still. Magen är uppjäst som fan, det tokbubblar hela tiden (låter som nån professor håller på att koka magiska brygder som puttrar i genomskinliga rör med massa rök som stiger ur dem) och det spänner och värker. Äter jag blir det ännu sämre, tyngdkänslan långt ner i buken blir om än värre och magen mår definitivt piss av det. Det är en sån dag. Inget jag gör får den att må bättre. Det är bara att försöka härda ut. Nu längtar jag till sommar o sol när värmen liksom sveper om min onda mage och får mig att känna mig lite lättare inombords. Den var på så god väg igår.. men så kom snön tillbaks igen.. o värmen blev plötsligt förbytt till kyla igen.


Trampa på min cykel, ta mina mediciner, dricka massa vatten, trampa lite till.. lägga mig upp o ner.. knåda bort lite i taget bara för att inse att det snart är där igen - i sin fulla skala om inte mer..

2 kommentarer:

  1. Exakt!
    Jag har fått råd och ordinationer som för mig inneburit MER ont och MER problem. Fibrer, frukt tex, jag kan lika gärna käka kryptonit. Laxoberal, det löser allt. Jo, en rejäl reva i tjocktarmen, morfin intravenöst och en ännu sämre period. En läkare sa att magen var så svullen för att jag åt för mycket pizza, jag behövde bara äta mindre pizza och gå på toaletten oftare. Jag hade inte ätit pizza och jag kunde varken prutta eller skita, det var ju därför jag kom dit.

    Det är enorm skillnad på att vara hård i magen "bara" så jag reagerar som du. Med facit i hand, efter alla år och inte ett enda råd som fungerat mer än movicol som gör att man knappt behöver anstränga sig utan det bara rinner ut, fast det var naturligtvis på egen begäran jag fick det utskrivet.

    IBS är folkets förbannelse, man sätter den dagnosen alldeles för lättvindigt idag. Tänk vad många som lider år ut och år in som kunde få hjälp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk hur många som lider och som skulle kunna få hjälp.. om vården hade fungerat på det vis man påstår att den gör. Det är rätt skrämmande.. för samma sak återkommer. Igen och igen och igen. Att det kan fortsätta på det här viset är skrämmande bara det.

      Radera