tisdag 29 mars 2011

Gasig i magen av quorn

Gårdagens härliga fisklunch på balkongen!

Quorn sägs vara en hälsosam produkt. Den marknadsförs som en sådan. Jag vet inte.. ända sen jag testade första gången ballade min mage ur totalt. På alla vis. Om den blir uppblåst av bröd vill jag inte ens kommentera hur den blir av quorn. Mer raffinerat och behandlat livsmedel finns väl knappast? Är det något i den som egentligen är "äkta"?

Till att börja med har en vid flera tillfällen innehållit för höga halter av mögel (svampar är ju kända för det..) och för det andra.. för att få en konsistens som skall likna kyckling av något som en gång sägs ha varit svamp och äggvita.. vad behöver man inte göra med produkten för att få den sådan?? Knappast växer den på träd i alla fall. När magen reagerar mer på quorn än på sojakorv då är det rätt illa..

Åt, dum som jag var, en quornpytt idag. Skulle tömma frysen. Är för snål för att slänga så jag käkar upp oavsett. DUM egenskap! Men nu gjorde jag så. O får betala för skiten. Magen mår APA. Värre än igår då jag knödde i mig massvis med onyttigheter. Nej, tacka vet jag gårdagens lunch, bestående av laxspett, kokt broccoli, tamarisoja och en avokadosallad. MUMSIGT värre. Hade till o med en fetaostsås till.. o inte fan balla magen ur som den gjorde idag. Talar sitt tydliga språk?

Har mailat min läkare om det där allergitestet man kan göra i tarmen som påvisar känslighet mot gluten och mjölk.. nu vet jag ju redan att jag inte tål vare sig mjölkprotein eller vetemjöl egentligen, men vill ändå testa.. för att se vad det visar om inte annat? Misstänker dock att detta inte kommer på tal.. kostar pengar. Allt handlar ju om pengar..

Men quorn.. nja, det lär nog dröja innan jag äter det igen. Tack o lov att frysransonen tagit slut!!

Läsvärt om Quorn på aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article231786.ab

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag upplever samma sak när det gäller quorn. Senast igår då jag åt och tänkte att det kanske bara var en tillfällighet då jag reagerade förra gången. Jag fick ont i magen, svullnade upp och kräktes efter några timmar. Nu blir det aldrig mer Quorn för min del.

    Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena. Ja, det är många som upplever besvär av quorn och jag har själv mer eller mindre lagt ner mina försök med detta livsmedel. Skall jag äta veggo kör jag hellre "rena" produkter, eller i ala fall sådana som är så lite processade som möjligt. Nu pratar jag linsgrytor, kikärtsröror, egna veggobiffar etc. Efter en kraftig magsjuka för lite dryg ett år sedan har jag svårt att tolerera soja och äter det bara i mindre mängder och långt ifrån dagligen.

      Radera