torsdag 24 mars 2011

Löprunda i solen - bättre än medicin!

Det blev en löprunda i solen idag. Gud, det känns nästan som vår ute nu! Man blir lite lycklig bara av det..

Tog emot att ta sig ut idag, blåste utav helvete men jag tog mig i kragen o drog på mig kläderna. Var skönt att skaka om tarmarna och efter gårdagens frosseri var det välbehövt! Kändes gött att få dem att hoppa runt lite i magen. Kände dock att jag inte har världens bästa flås. Något att jobba på till nästa gång. Usch, vad det tog emot i vinden.. motvinden alltså. Var nästan lite jobbigt. Var helt svett när jag kom hem igen. Men jag antar att det är så det skall vara när man varit ute och sprunigt? Man ska bli svett??

Läser om olika mag och tarmpreparat. Häpnas över att man får marknadsföra sån skit - rent utsagt! Det finns ju lagar som reglerar vad man får säga eller inte säga.. om inte dessa är medicinska påståenden vet jag inte vad som är det.. no gasin, minskar gaser i magen? My arse säger jag.. det beror väl helt på vad gaserna kommer ifrån?? ProbiMage får magen i balans? Vems mage? Det handlar inte BARA om bakterier även om de spelar en stor roll för hälsan! ProIBS, det största skämt jag varit med om.. det skall dessutom vara patenterat som livsmedel för speciella ändamål.. jag undrar VEM de testat detta pulver på egentligen? Inte kan det väl vara folk med IBS ialla fall? Vill man bli sämre och tycker om kramper o gaser.. då ska man definitivt testa denna produkt!

Sen finns det ju hur mycket som helst.. frukt och fibrer.. mot förstoppning- beror på vilken typ av förstoppning man lider av. vanlig "Hård i magen" förstoppning kan den definitivt hjälpa mot men den typ av "förstoppning" som jag och flera med mig lider av.. nja, I don' think.. men man blir jäkligt körig i magen av den! ONT ONT ONT!

Kan räkna upp hur många som helst, men jag tror inte jag behöver? Macoform, stomacol, sunwic, gastrosan, multipreten.. ja, som sagt det finns hur många som helst. Kanske hjälper de någon, men då gäller det att problemen verkligen härstammar från det symptom man försöker lösa med dessa fantastika mirakelpiller och pulver. Annars ligger man risigt till. Kan till o med bli värre..

Nej, ut o spring istället. Motion funkar bättre. Ligg upp och ner. Cykla, Simma.. drick massa vatten.. tugga maten väl. Tråkiga råd, leder inte till nån quick fix och man blir inte frisk av dem - men de hjälper garanterat mer än att inte göra något alls utan bara stoppa i sig massa piller. Testa.

6 kommentarer:

  1. Hej! Halkade in på din blogg här ikväll.. Du och jag verkar ha en ganska liknande mage, har testat allt skit som finns.. Och ska min mage sköta sig då hjälper inga "smågrejor" Men tarmslim från regbågscentrat då behöver jag iallafall inte oroa mig för veckor utan toabesök, sen har jag börjat testa Triphala plus som är ett Auyruvedisk preparat, får se hur det går =)Har iallafall läkarvården att tacka för ett helt pajat matsmältningsystem, när det enda dom gjorde under 5 års tid var att skriva ut nexium = ingen saltsyra = ingen matsmältning och ett rent helvete att få tillbaka.. Har du testat Hypnoterapi?? Det kan jag rekommendera! Bra att det finns en sån här blogg förresten, hade behövt läsa denna för längesen. Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  2. Hej Frida! Där ser man, det är lätt att halka in på ställen när man känner igen sig själv.. har själv varit inne på trialpha plus, pratade med en ayurvedisk rådgivare för bara några dagar sen ang just det preparatet - men mitt stora problem är ju inte att jag är hård i magen (tvärtom!) utan att allt fastnar i tarmen eftersom den hela tiden låser sig.. så hon var lite tveksam till ifall den kan hjälpa mig men hon rådde mig i alla fall att testa. Från henne fick jag även tipsen om sesamolja som jag för tillfället håller på att testa! Har testat hypnoterapi för många år sen, kostade skjortan då (privat) men gjorde mig inte ett piss bättre.. tyvärr.. jag har ju ingen "vanlig Bråkig mage" utan många fysiska fel på tarmen vilket ställer till det när det kommer till preparat som normalt driver på avföring.. i min tarm driver det på, tar stopp o orsakar tarmvred när det inte kommer vidare.. :( Tack för att du hittat hit förresten!

    SvaraRadera
  3. hej,

    Har problem med magen och tarmarna, undrar om du har provat Macoform, i så fall hur var det?

    tack

    Khaled

    SvaraRadera
  4. hej,

    Har problem med magen och tarmarna, undrar om du har provat Macoform, i så fall hur var det?

    tack

    Khaled

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nej, mycket har jag provat med macoform är inget jag känner till tyvärr... Alltså, inget jag testat och kan tala om utifrån egen erfarenhet. Däremot var jag inne och läste på om produkten och kan väl säga som så att för egen del skulle jag inte hoppas på för mycket... den innehåller kronärtskocka (som många andra magmedel och det är inget fel med den, kronärtskocka är bra men inget som botar allt...) och sen inulin (mat till tarmbakterier) det är ett olösligt fiber som i vissa fall kan ställa till det i en känslig tarm... men för andra kan det fungera bra. Jag passar mig dock för saker som har tillsatt inulin och när man lovar guld och gröna skogar drar jag öronen åt mig.. hittade denna info: Macoform
      60 tabletter / 48 g
      Rekommenderad dagsdos (vuxna):
      1 tablett.
      Tabletten sväljs hel, tillsammans med ett glas vatten.
      Daglig dos bör ej överskridas.
      Kosttillskott bör inte ersätta en varierad och balanserad kost.

      Innehåll per dagsdos 1 tablett:
      Kronärtskocka extrakt motsvarande 5000 mg.
      Maskrosrot extrakt motsvarande 80 mg.

      Ingredienser:
      Kronärtskocka (Cynara scolymus L.), Fyllnadsmedel (mikrokristallin cellulosa, natriumvätekarbonat, kiseldioxid, och magnesiumsalter av fettsyror), extrakt av Maskrosrot (Taraxacum officinale FH Wigg), ytbehandlingsmedel (hydroxipropylmetylcellulosa) och fuktighetsbevarande medel (glycerol)

      Förvaring:
      Förvaras torrt och skyddat mot ljus och värme.
      Förvaras utom räckhåll för små barn.

      Producerat under farmaceutisk kontroll för:
      Wellvita, SE–25232 Helsingborg

      Konsument kontakt:
      Tel. 0223 50 03 50

      Radera
    2. Inulin
      Inulin är en kolhydrat som räknas som en kostfiber då den inte bryts ned i mag- och tarmkanalen. Inulin består av kedjor av fruktos, som avslutas med en glukosenhet. Wikipedia
      Kemisk formel: C6nH10n+2O5n+1
      Klassificering: Stärkelse

      Radera