torsdag 8 september 2011

Thiamat - glutamat - ont i magen!

Det var en trevlig dag i går i det stora hela. Fick lunchsällskap av min gamla kära vän Beatrice Larsson, som också var vår fotograf under vårt bröllop i somras. Fick för första gången se bilderna hon tagit. GUD SÅ FINA! Jag kan bara starkt rekommendera henne. En kvinna med sån blick för detaljer och ljus har jag aldrig tidigare träffat. Har känt henne nu i ca tio år. Ja, så länge är det.. och de enda bilder jag nånsin varit nöjd med är de som Beatrice tagit på mig. Tack <3

Hur som helst. Vi tänkte tagit en lunch på Harrys. Trots illamående såg jag fram emot en fin laxkotlett och quinoablanding. Tji fick jag få vi till vår stora fasa upptäckte att Harrys var stängt. Fick bli plan B. Som inte var så genomtänkt. Thaien. Jag gillar normalt thai. Förlåt, jag ÄLSKAR thai. Men thaien i Stenungsund har jag lite svårt för.. den liksom smakar inte thai? Jag mår alltid dåligt när jag ätit där. Så även denna gång. Smakade faktiskt kycklingspett (känner att jag MÅSTE variera mig kan inte bara käka lax o vegetariskt hela tiden..) och det smakade faktiskt helt ok. Kanske för att såsen kamouflerade mycket av smaken? Dock hade jag nog fått till konsistensen bättre själv. Men magen gillade det inte. Dock tror jag inte det var kycklingen den protesterade mest emot. Jag tror snarare det handlade om mängden mat och om den lilla tillsats som jag misstänker befann sig i de flesta rätterna på den där buffen: tillsatsen kallas glutamat (smakförstärkare!). Fick såndär obehaglig fadd, torr känsla i munnen, huvudvärk, magvärk (uppspänt så in i helvete!) o mådde allmänt risigt. Hela eftermiddagen försvann i en dimma kändes det som. Var inte alls så pigg o fräsch som jag brukar känna mig av riktigt lagad thaimat..

Försöket få bort smaken som inte ville lämna tungan.. satte i mig en stor kanelbulle. Rapade den hela eftermiddagen. Mådde verkligen apa. Ingen bra magdag. Men avslutade kvällen med lite bildvisning från bröllopet. Nostalgi. Redan. Oj så fina vi var.. men så är det väl också så.. man ska aldrig vara så fin som på sitt eget bröllop?? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar