tisdag 6 september 2011

Långjäst pizza OJ va gott!

Pizzan jag gjorde igår blev succé om jag får säga det själv. Gud så god den blev! Själva pizzabotten bestod ju egentligen av en vila och vika brödgrund som jag formade till pizzadeg.. sammanlagt jäste den närmare fem timmar. Minimalt med jäst minimalt med värme. Ändå blev den fantastisk seg o bubblig! Dessvärre hade jag missat att köpa hem bakplåtspapper så skiten fastnade i plåten och jag fick skära loss pizzabottnarna (som jag förgräddade i ca 20 min innan jag tog ut dem för att svalna).

Den missen gör jag inte om nästa gång! Men smaken var helt fantastisk! Oj så gott det blev. De enkla ingredienserna bestod av: 10 g jäst (inte mer) ca 1,5 dl kallt vatten, ca 2,5 dl dinkel och lite örtsalt. Fixade dem i ugnen på 250 grader i ca 20 min med lite isbitar på en plåt på botten av ugnen. Öppnade luckan för att lufta med jämna mellanrum.

När brödet väl var klart fick det svalna och jag la på min hemlagade tomatsås (såklart!) tillsammans med massa annat gott och toppade med buffelmozzarella och basilika från balkongen. Gott! Gräddade femton minuter till och sen ner i magen. Jäste inte nåt märkvärt. Kändes relativt snällt för att vara pizza. Gudomligt gott dessutom.

Muffinsen, negerbollarna, brödet och allt annat jag bakade ihop igår kanske inte var lika snälla mot magen men det var en bakdag jag mådde fan och ville ha nåt att göra.. baka blev det! Nu finns det rum för fikagäster återigen ;)

Lite mindre yr när jag vaknade imorse. Det kommer o går men inte som det var igår morse. Väntar på anticimex. Ser inte fram emot det. Hatar att sitta o passa på folk när man inte vet när de behagar dyka upp!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar