tisdag 13 september 2011

Baka baka liten kaka

Vädret är pissigt idag. Blåser småspik och regnar som tusan. Dränkt två gånger om. Regnkläderna håller inte måttet och är blöta igenom sen igår. Blir till att inhandla nya, av bättre kvalisort? Skorna är pissblöta de med. Vill inte torka. Lika fuktigt inne som ute känns det som.

Passar på att baka lite idag. Gjort en äpplekaka på mandelmjöl och stekta äpplen (doftar ljuvligt!) och precis satt två långjästa bröd i ugnen. Ser fram emot att sätta tänderna i dem ikväll.

Recept som följer:
Bröd 
3 dl kallt vatten
10 g jäst
Salt efter smak
6 dl dinkel och lite pumpafrön

Gör så här:
Lös jästen i vattnet. Blanda ihop resten av ingredienserna snabbt. Jäs under bakduk ca 40 min. Kör vik och vila principen 3 ggr och jäs ca 40 min mellan varje gång. Efter tredje viket jäs degen 60 min. Stjälp upp i bakform och jäs ytterligare 60 min. Sätt ugnen på 250 grader i god tid. In med brödet i ugnen med två isbitar på en plåt på botten. Öppna luckan efter 15 min och därefter var 5e min för att fukta av. Kika på brödet efter ca 35 min totalt för att se om det är färdigt. Skorpan ska va krispig!

Fotnot: För vik och vila metoden se Martin Johanssons enklare bröd :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar