måndag 16 maj 2011

Iberogast mot IBS och Dyspepsi

Det har kommit ännu ett "mirakelmedel" mot IBS och Dyspepsi. De kallar det "det första" mot dessa besvär. Jag undrar själv vilket i ordningen? Nu ska jag inte vara sån, men har lite grann gett upp hoppet om dessa fantastiska preparat som sägs bota både det ena och det andra. Kan hända beror det mest på att jag själv inte lider av en vanlig traditionell IBS och att dessa medel därför inte hjälper mig. De kan ju faktiskt hjälpa andra.

Mer info:
http://www.iberogast.org/Iberogast.html
http://www.medicinreferenser.se/Iberogast.html

Detta är ett naturpreparat (tack o lov, eller för en gångs skull?) som säljs på apoteket..  jag antar att nåt ska de tjäna pengar på.. bara en tidsfråga innan naturpreparaten kommer få bättre status inom vården - mestadels på grund av de nya reglerna kring naturpreparat och att läkemdelesverket numer reglerar dessa..  man kan undra hur det hänger ihop. Hm. Ännu ett sätt att tjäna pengar och ta patent. Det vill säga patent och tjäna pengar. Först dissar man.. men det är ju som med alla sanningar som genomgår tre steg:

Först blir de förlöjligade, sedan blir de kraftigt motarbetade och slutligen blir de accepetade som alldeles självklara..

Jag hoppas att detta skall vara ett preparat som kan hjälpa människor att må bättre. I Tyskland har det använts länge, men å andra sidan.. om det vore kanonfantastiskt och "botade" IBS hade det förmodligen bloggats mer om det på nätet.. redan innan läkemedelsverket valde att godkänna det i Sverige vill säga. Det där gör mig lite fundersam. Vi får väl se. Jag har haft fel förr. Kommentarer från er som testat mottages tacksamt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar