onsdag 13 mars 2013

Skillnad mellan SNS, Resolor och Sandostatin

Ser att det är många som söker fakta efter Resolor. Kan förstå det. Finns ju inte jättemycket att hitta på nätet, även om det blir mer och mer som hamnar här. Många läkare anser ju att Resolor är någon form av mirakelmedicin och det är många av patienterna som tror samma sak. Kanske är den en mirakelmedicin för någon eller några. Den hjälper trots allt till att driva på tarmen en hel del. MEN, den är långt ifrån en mirakelmedicin för de flesta av oss.

För egen del körde den mest upp magen och gjorde innehållet löst och kladdigt. Fick magen att köra hela dagen. Fick mig inte att gå på dass. Däremot gjorde den det lättare att få ett flöde på saker o ting. Samtidigt som jag fick en hejdundrande huvudvärk då. Min make frågade mig hur den skiljer sig från effekten av SNS som jag har nu. Svaret är att SNS:en driver på och kör upp magen, gör inte innehållet löst och ger nog en mer jämn effekt medan Resoloren är mer explosiv. Har ju inte testat så länge med SNS så jag kan inte ge en rättvis bedömning, men just de två sakerna skiljer sig redan nu. Sandostatin, som man injicerar i magen, har en direkt effekt. Ca fyra minuter tar det innan tarmen börjar krampa. Den effekten är dock ganska lokal, och påverkar mest tunntarmen. När skiten skall ner i tjocktarmen blir det för min egen del totalstopp. Det gäller med andra ord att veta vart problemen sitter och komma åt den del av tarmen som beter sig värst. Inte helt lätt alla gånger.

Resolor är dock inte lösningen på alla problem och inte sandostatin eller SNS heller. Men de har olika sätt att verka och någon av dem kan säkerligen hjälpa någon att må lite bättre. Det gäller att prova sig fram men att vara försiktig i sitt framtågande... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar