torsdag 7 mars 2013

Service..? Vården är inte till för sina patienter..

En sak är säker: Om man inom vården insåg att man jobbade i ett serviceyrke där kunden (patienten) alltid har rätt skulle så mycket lidande kunnat undvikas redan innan det uppstått. I kassan fick jag lära mig det, bakom säljdisken fick jag lära mig detsamma och även då jag satt telefon och var företagets ansikte utåt fick jag lära mig samma sak: Kunden har ALLTID rätt. Bemötandet skall ALLTID vara trevligt. Personliga problem och konflikter på jobbet får man lämna hemma. De skall inte märkas utåt. Kunden skall inte ana något eller bli drabbad av någotdera. När jag hade mitt eget företag var det A och O att vara trevlig och bemöta mina kunder på ett bra och trevligt vis. Gjorde jag inte det kom de inte tillbaks. Inom vården funkar det ju inte på det här viset tyvärr, för där står kunden (patienten) i en form av beroendeställning till sin vårdgivare och kan inte ställa samma krav. Alltså kan vårdgivaren behandla sin kund (patient) på i princip vilket idiotiskt sätt som helst för kunden kommer ändå tillbaks.

Ännu ett prov på detta när jag ringde Östra idag för att tala om den felaktiga diagnosen i min journal. Enligt telefonsvararen skulle ju sköterskan vara tillbaks och anträffbar vid elva - så jag ringde vid elva. Då möts jag av ett försiktigt "Hallå" som sedan (när hon fick höra vem det var? En jobbig jävla patient?) övergick till ett mer bestämt "jag kan inte prata med dig nu vi får prata en annan dag..". Öhhh... "Men jag har bara en kort fråga, när kan jag ringa imorgon då..?" frågar jag. "Jag har en patient jag kan INTE prata med dig. Du får ringa mig imorgon nån gång på morgonen" . Ok.. och det kunde man inte säga på ett vänligare vis? Nu kände jag mig enbart dum och korkad som ens besvärade dem med ett samtal. O ändå har jag fått information om att jag skall vända mig till dem SÅ FORT det är något. Hon hade ju inte ens tid att höra vad jag ville? Är det service? Nä, fy fan säger jag bara. De borde gå en kurs i hur man uppför sig de där människorna som inte har vett nog att behandla sina patienter med respekt. Hade jag haft den tonen när jag pratade med mina kunder, vilken som helst av dem, hade de inte kommit tillbaks. Jag hade fått en utskällning som hette duga av min chef eller så hade mitt företag kursat på momangen. Kanske borde man känna på det där inom vården och inte bara ta allt förgivet. Det fanns en tid då läkarna arbetade för sina patienter och hade ett brinnande intresse för att få dem friska. Idag är läget ett annat. Patientfokus har hamnat i bakgrunden och prestigen har tagit sig fram till första plats utan minsta konkurrens från sin föregångare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar