torsdag 30 augusti 2012

Samtal med svamlande kirurg

Kirurgen ringde upp mig igår .Tro det eller ej men det gjorde han. Trots att jag redan pratat med Op koordinatorn. Man får tacka för det. I vanliga fall, alla andra än just detta (?), hade jag varit glad att få prata med kirurgen själv. Det var ju det jag önskade. Men i det här fallet.. ärligt talat jag blev bara ännu mer osäker. När kirurgen ger sken av att inte veta och vill överlåta ansvaret på sin patient.. hur trygg känner man sig då på en skala? När han frågar sin patient vad hon tror och vad hon tycker..? Jag tyckte (som jag trodde borde vara självklart för vilken kirurg som helst med lite självaktning) att vi skjuter på op eftersom de inte har en chans att veta att de träffar rätt nerver. Det höll han med om. Men ibland kan man ju inte se ifall man träffar rätt nerver även utan botox menade han det är aldrig någon garanti - i nästa sekund säger han att det är sjävfallet ett dåligt utgångsläge att testa nu när du har fått så mkt botox. Det försämrar ju förutsättningarna för att operationen skall lyckas och det gör den svårare att utvärdera.. ja men då så???!

Sen var det detta om smärtan. En knixig operation som han uttryckte det "jag har aldrig påstått att den är enkel eller smärtfri". Ehrm.. "men man får se det som så att det är ju för patientens bästa och vi strävar självfallet inte efter att plåga någon. Vårt mål är att göra det så smidigt som möjligt..."  ah, johooo.. vad trygg jag blev nu?! Not. Önskar nästan att jag inte hade haft det där samtalet. Ju mer jag frågade desto mer svammel och desto osäkrare kände jag mig. Otrygg är kanske ett bättre ord. Som det ser ut nu blir det nytt datum om cirka tre månader. Vi får se om det håller. De påstår det. I så fall borde det bli av i slutet av november, men som bekant så litar jag inte på vården. Absolut inte när det gäller tider. Deras så kallade planering är åt skogen. Det vore väl enda skälet att ta en operation redan nu. För att slippa allt strul med logistiken... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar