torsdag 9 augusti 2012

Rätt probiotika av största relevans

Har alltid förundrats över det här med probiotika. I ett antal studier (många!) framhäver man hur viktigt det är med probiotika och hur potentiell den kan vara. Sant! Min läkare talade om för mig vid ett besök att man använder sig väldigt mycket av probiotika mot en rad olika åkommor i vårt grannland Finland bla. Bra mycket mer än man gör här hemma i Sverige. Inte så förvånande kanske. De flesta med mag/tarmproblem har väl hört talas om den svindyra probiotikan VSL#3?

Hur som helst. Jag har experimenterat med många olika probiotiska tillskott under min tid som tarmsjuk (större delen av mitt liv med andra ord) men många gånger upplevt att jag bara blivit ÄNNU sämre. Min make likaså. Vi kan dessutom inte ta samma stammar, han blir dålig av de tillskott jag känner mig bättre av och tvärtom. Men han har överlag svårt att tolerera probiotika. Speciellt probion i olika varianter. Probion har jag också alltid haft svårt för. Den som funkat bäst för mig är som jag tidigare nämnt rubicon, även om den för tillfället gett mig lite bakslag.

Hittade en intressant studie om just probiotika och hur viktigt det är att använda sig av rätt stam. Det är trots allt levande organismer man tillför kroppen (tarmen, immunförsvaret) och man bör göra det med viss försiktighet. Som vanlig refererar jag till Jini Patel Thompson och det stora jobb hon lagt ner bakom sin egen backgroundcheck så att säga. Denna gången en check kring just probiotikan. Hon kom fram till att man efter en tarminfektion kan bli intolerant mot den egna vuxna bakteriestammen och istället behöva tillföra probiotikan med en stam i taget. Ibland, i svårare fall, genom att börja med den stam som spädbarn först har. Den de får via modersmjölken. Bifidobacterium infantis. 

Något som i min värld verkar helt logiskt! Om man en gång slagit ut bakteriefloran känns det ganska vettigt att börja om från scratch med den första stam man tillförs som spädbarn, för att sedan lägga till en stam i taget vartefter man tolererar dem. Läs hela inlägget här. Mycket intressant!

http://www.listen2yourgut.com/blog/doctors-say-no-probiotics-for-ibd-patients/

2 kommentarer: