lördag 26 november 2011

Journalkopior

Fick mina journalkopior från Karolinska igår. Spännande läsning! Man får reda på så mycket mer om sig själv genom att läsa dem än om man bara talar med sin läkare. Det står så mycket mer. Både sånt man förmodligen inte är ämnad att veta och sånt som de bara tror att man är för korkad för att förstå?

Men så kommer jag till sidan.. sidan som skulle kunnat hjälpa mig i så många situationer om jag bara hade haft den tillhands lite tidigare. Den som förkunnar att "patienten faktiskt har haft rätt". "här får vi en tydlig förklaring till patientens problematik och besvär" ja, precis..  detta är ett förkunnande från både kirurg och medicinare samt en professor som bedömt min MRI undersökning, den jag gjorde privat på Xyrinx i Göteborg.

Där står bland annat följande: "man fann en mycket prominent högerkolon som sträcker sig ner i lilla bäckenet och imprimerar i blåstaket. Vid inspektion av tunntarmen sträcker sig också de långt ner i lilla bäckenet. Det framkommer således att det finns ett djupt enterocele nere i lilla bäckenet som sannolikt komprimerar både blåsa och tarm. Tittar även på defekogratif från 2006 där man kunde konstatera ett enterocele. Pat´s besvär låter sig således förklaras av de röntgenfynd vi nu har tillhanda. Den metod som skulle kunna lämpa sig att behandla detta tillstånd är ventral rektopexi"..

Tja, vad hände sen? Kirurgen gick o bröt foten, Västra Götaland och sahlgrenska blandade sig i och där är vi nu.. underbara sjukvård. URK! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar