lördag 19 november 2011

Hemgjord glögg och pepparkaksbak

Försöker få lite julstämning här i lägenheten. Jag vet, det är inte jul än på över en månad men det är lika bra att vare ute i tid i och med att vi skall försöka ta oss iväg under första delen av december och inte är hemma igen förrän efter lucia.. då missar man liksom en viktig bit av julförberedelserna känner jag - så jag gör slag i saken och sätter glöggen redan nu! Makens pepparkaksdeg vilar i kylen sedan en vecka och idag är det dags att baka ut den. Det gäller att börja i tid om man vill bli snäll till jul ;)

Glöggen förberedde jag redan igår. En snabbvariant, alkoholfri den här gången. Lite mer äpplejuice än rödvin tillsammans med ett par stänger kanel, ganska många hela kryddnejlikor, apelsinskal, hel kardemumma, kryddpepparkorn.. detta kokade jag på svag värme runt 5-7 minuter och smaken var faktiskt förvånansvärt bra! Bättre än den söta blossa lättglöggen som jag tycker hade tjänat på lite mindre sliskighet i smaken.. man får ju sockerbeläggning i hela käften efter att ha druckit bara en minikopp sån där..   men glögg kan jag inte vara utan på jul så man tager vad man haver sa Kajsa Warg :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar