torsdag 12 april 2012

Svullet efter kejsarsnitt

Har försökt byta tejp på mitt snitt ett par dagar utan större framgång. Tejpen har suttit som berget (trots att den skulle vara hudvänlig och lätt att ta bort) och jag har inte lyckats få loss den ens i duschen. Idag kom jag på idén att använda niltac medical adhesive remover som jag fått från ILCO och andra ställen då jag trodde att jag skulle få en stomi.. Sparade dessa då jag tänkte att de kunde vara bra att ha vid borttagning av bandage och tejp.. så rätt jag hade! Några sprayningar med aerosolsprayen och tejpen var bara att dra loss. Använde våtservetten efter det för att få bort klisterrester.

Svullnaden är inte rolig. Blågrönt och jävligt. Blodsamling det är inget snack o saken. Själva snittet ser ok ut men det är blått o rött omkring och det har liksom blidats en påse ovanför själva snittet. Mätte det idag. 12,5 cm är det. Maken tyckte att jag skall ringa distriktssköterskan för att få lite koll på det så det gjorde jag, men naturligtvis har de inte telefontid nu. Får alltså avvakta tills imorgon bitti och hoppas på bättre lycka då!

http://www.mtnab.com/niltac/Product%20Information%20Niltac%202.pdf


4 kommentarer:

  1. Hoppas allt blir bättre snart med läkning, och att tarmen fortsätter åt det bra hållet..

    Nitlac och annat man får borta häfta med är bra:) Använder inte till stomin, då huden där är känslig nog i alla fall, men har sparat och använder till att få bort annan häfta, supereffektivt:)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack Gumman! Ja, jag hoppas att läknningen sätter fart snart. Det är svullet o dant o har blivit nån form av blodsamling som ingen vill titta på.. varför är man förvånad??? Så länge jag inte har feber eller frossa är allt ok? Hm, man kan ju tycka att de åtminstone borde ta en kik innan de yttrar sig om såna saker?? Nej, jag är inte stor, jag har ingen hängmage MEN magen är som en fyrkantig hård bubbla med vätska innanför vid snittet. Urgh.

    Ja, niltac är verkligen supereffktiv, så glad att jag valde att spara de prover jag fick !! Har ett eget litet (stort?) apotek med all möjlig skit o se .. när man minst anar det kommer det till användning..

    SvaraRadera
  3. När jag opererades ville inte mina titthål läka igen efter, de åkte inte ihop, och varade sig. Och samma sak där, jag ringde kirurgen och nej, så länge jag inte hade feber etc så var det inget att oroa sig över.. Gick till slut till distriktssköterskan och visade sig att jag reagerat mot stygnen (som av någon anledning inte ville brytas ner av sig själv på mig...förvånad...inte...har säkert massa ståltråd i kroppen som far runt fortfarande..), som gjorde att det inte ville läka ihop, så fort hon tog bort dem, så blev det fint på några dagar:/

    SvaraRadera
  4. Vad säger man? Är det så förbannat farligt att kolla? Är det inte så att det är bättre att ta det säkra före det osäkra i såna här lägen? Innan det blir akut? Det verkar inte så :-/ Distriktssköterskan (en av de två) ringde i alla fall upp mig igår kväll (bättre sent än aldrig!) o tyckte jag skulle komma in och träffa en läkare som får kika på det. Hon sa att det absolut är värt att kolla upp (olika skolor?!) Så jag bokade en tid idag kl 10.45 vi får se vad de säger.. men jag tvivlar på att jag får nåt vettigt ur dem.. läkarna på VC saknar kompetens inom de mesta känner jag.. har aldrig lyckats pricka rätt diagnos på mig första besöket.. får alltid springa flera ggr innan de fattar allvaret.. urgh.. men jag ska inte säga nåt innan jag varit där...
    Var det invärtes stygn som skulle absorberas av kroppen? Dina alltså? Mitt sår är ju sytt från insidan och stygnen skall inte tas bort. Försökt smörja med zonsalva men det hjälper inte hittils i alla fall. Har även satt på mepiform för att förbättra läkningen och tänkte köra med min radamir för att förbättra lymfflödet men hittils har det inte funnits tid..

    SvaraRadera