söndag 15 april 2012

Infektion i operationssår??

Idag har varit en orolig dag för min del. Tog bort min tejp från såret för att kika på det imorse efter morgonduschen. Mepiformtejpen vill säga, den där silikonbaserade som skall påskynda läkningen av ärr.. och göra dem finare. Dessvärre stod det inte i bipackssedeln att man inte skall använda dem på ärr som fortfarande har en skorpa eller att man skall undvika att använda dem på skador som ännu inte helt läkt. Den informationen hittade jag först när jag googlade på nätet.. eftersom mitt snitt såg värre ut än det gjort tidigare när jag inspekterat det. Eftersom jag dessutom lät maken fota det direkt då första förbandet åkt av och sedan fotade idag igen syntes en markant skillnad, både i färg och övrigt utseende. Det hade dessutom gått upp lite i ena kanten och varat sig. PANIK! Min största skräck (en av dem i alla fall) har ju varit att få infektion i såret. Vet hur förbannat svårläkta dessa infektioner kan vara..

Tog bort mepiform tejpen o läste mig till att den kan orsaka rodnad och irritation, och ifall den gör det skall man avbryta behandlingen och försöka igen senare. Sagt och gjort. Baddade såret rent med 85%-ig sprit från dominikanska republiken (borde ju vara effektivt?) samt 99%-igt kollodialt silver från USA. Därefter ny kirurgtejp (miss av mig). Den korvade sig i såret och under eftermiddagen när mamma kom på besök beslutade jag att be henne kika på såret. Inte mer var, som tur var, men däremot betydligt blåare och rödare än tidigare. Såg inte alls kul ut. Öppningen på vänster sida var dessutom kvar och såg lite irriterad ut. Beslutade (efter tjat från min make) att ringa min vän som är sjuksköterska och höra med henne..  fick lite lugnande besked då hon trodde att såret blivit irriterat av tejpen och rådde mig att sluta använda den o istället försöka lufta såret så mycket som möjligt. Blånaden och det lilaröda runt omkring trodde hon mer berodde på invärtes blåmärke som liksom sjunkit än en infektion. Skall hålla rent från var och vara observant på rodnad. Största risken för infektion i såret är tydligen om man stänger in för mycket med ex bandage. Ok, det låter logiskt men jag tycker ju det är läskigt att se såret utan att ha nåt över det. Hon rådde mig även att tvätta med vanlig tvål o vatten. Hittils har jag kört med sprit o klorhexidin samt kollodialt silver. Nåja, vi får se hur det går.. men smått oroad är jag allt. Såret ser ju bra mycket värre ut nu än det gjorde för ett par dar sen. Jag hoppas innerligt det är en del av läkningsprocessen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar