söndag 15 april 2012

Oxytocin, inverkan på mag/tarmkanalen

Jag får nog uppfinna ett läkemedel baserat på oxytocin. Om det är detta hormon som hjälpt mina tarmar att lugna sig eller inte kan jag inte med säkerhet säga, men som jag talat om de sista dagarna så har något i tarmen förändrats - till det bättre- efter förlossningen och i samband med att amningen kom igång. Läst på lite mer om just oxytocin och dess positiva effekter på kroppen. Varför har man inte forskat med på detta??? Eller har man det,.. men låtit bli att studera det närmare - alltså effekten på tarmen och vad man skulle kunna uppfinna för preparat som funkar likvärdigt när man inte längre ammar??


Oxytocin (produceras av Hypofysen)    
* Belöningsupplevelser    
Funktion:
Belöningshormon (lugnande-må-bra-hormon) som verkar avslappnande, lugnande, skapar trygghet, förbättrar relationer, minskar stress och ångest. Förbättrar näringsupptaget, ökar tillväxten hos barn, ökar läkningshastigheten av sår, stärker immunförsvaret, höjer smärttröskeln, minskar blodtrycket, förbättrar matsmältningen, minskar rädsla och fientlighet, motverkar depressioner.
Oxytocin frigörs vid kroppslig beröring, kramar, massage, sex, amning, socialt umgänge, dans. Även yoga och meditation frigöra oxytocin.
Oxytocin minskar stresshormonet kortisol. Närhet, massage och kroppslig beröring kan därför motverka och minskar stress.

2 kommentarer:

  1. Jaha, så ska du börja på yoga med mig på Friskis till hösten?! ;)

    SvaraRadera
  2. Absolut ;) Det vore nåt det! Yoga är aldrig fel!! :)

    SvaraRadera