torsdag 9 juni 2011

Medicinsk Qigong mot magbesvär

Fick ett hett tips idag. Min mamma var här på besök (alltid lika trevligt!) och hade varit hos naprapaten med sin onda rygg. Hon är en jävel på det hon gör, naprapaten..  det var faktiskt jag som rekommenderade henne för min mamma en gång i tiden. Var där en gång för min onda nacke (hade fått nackspärr som höll i sig tre månader efter en resa till Thailand..) ett knyck och skiten var borta! Bara sådär.. sen dess har jag inte haft behov av fler besök. Eller jo, det har jag väl egentligen, men snålheten bedrar visheten ibland?

Min mamma tog över istället och gick dit med sin rygg. Hon lär sig massa på köpet och det är lite kul när hon kommer med tips till mig, på naturmedicinsk väg - det brukar alltid vara tvärtom. Denna gången hade naprapaten (jag är tydligen väl omdiksuterad!) beklagat sig över att hon inte kunnat hjälpa mig då en nerv kom ikläm under sns testperioden (hon fick ju inte behandla mig med pacemaker apparatur i kroppen och kunde inte heller göra det eftersom denna satt i ryggraden) och kom in på att medicinsk qigong gör mer för onda magar än man tror.

På så vis kom alltså mamma fram till att jag borde testa. Eller föreslog det i alla fall. Det skall tydligen finnas här nånstans i närheten. Googlade för skojs skull på det men hittar inget här i trakterna. Kanske sökte jag lite för dåligt jag vet inte. Har varit inne på qigong tidigare, men tror jag är för rastlös för alla dessa långsamma rörelser?? Kanske är det just det som är grejen. Jag BEHÖVER utöva rörelserna LÅNGSAMT. Är annars van att göra det mesta upspeedat. Till o med yoga. Bom, krasch, bang och så är det klart. Typ. Inte världsbäst kanske men det gör ändå en skillnad. Andningen, den viktigaste biten borde jag nog lägga mer energi på. Att andas rätt är a och o. Jag vet ju det ändå är det så mycket lättare sagt än gjort. Fick ett andningsschema en gång i tiden, av min kinesiske akupunktör. JISES vad svårt det var och vad dålig syresättning jag hade! Det där bör man öva på, både en och två gånger per dag.. ändå är det så lätt att det rinner ut i sanden.. fast man inte vill..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar