torsdag 2 juni 2011

Efter tre..

Det är ett som är säkert: oavsett hur jag mår i magen under förmiddagen, det vill säga om det är en bra morgon (=minimalt med magvärk fram till lunch efter en morgon med lyckat magkämpande) eller en morgon som börjar katastrofalt från scratch (=massor med magont trots magkämpande - mina försök till en smärtfri dag har misslyckats) så smäller det garanterat till senast klockan tre. Efter det är det kört. Vid tre bara måste jag ta hand om magen igen. Oavsett. Med eller utan SNS. Med eller utan medicin. Med eller utan en bra start på dagen. Oavsett om jag sitter, ligger eller står.. står jag hela dagen eller sitter still blir katastrofen ännu mer uppenbar..

När tarmarna fylls o "trillar ner" ordentligt i sin lilla säck i sin fulla tyngd kör det ihop sig rejält. Det är den enda vettiga förklaring jag kan ge. Nån annan logik finns inte. Oavsett om jag lyckats tömma tarmen eller inte kommer de här besvären alltid tillbaks. Vid tre. Ibland före men aldrig efter för de finns där vid tre..

Tjocktarmen är som mest aktiv nån gång runt 5-7 på morgonen, tunntarmen efter kl 13.. det är väl när den jobbat ner eländet i tjocktarmen som det tar fart. Eller när den liksom inser att den fastnat i en säck och inte kan jobba som den ska.. tunntarmen alltså. Det är ju den som åker ner och låser fast tjocktarmen. Så mycket vet jag - det är ju bevisat genom MR. Det är bevisat genom defekografi och diverse andra "pålitliga" vetenskapliga metoder. Att jag vetat detta sen snart tio år tillbaks med hjälp av en kiropraktor o en homeopat.. det kanske inte är lika vetenskapligt beprövat men det gav nog så väl samma diagnos. Eller vadå diagnos. Läkarkåren vet ju ungefär vad jag lider av, de vet om alla mina fel men det finns ingen vettig diagnoskod för besvären. Sjukt.

Nåja, babbel babbel. Klockan är, i skrivandets stund, efter tre. Närmare fyra. Magsjukt värre. Käkat en macka till lunch. En dinkelmacka med avokado och lite kalkon. Om det nu är kalkon kemiskt sett.. om en kyckling vid analys av köttet mer liknar en gris kan man ju undra vad kalkonen egentligen liknar? Sammansättnigsmässigt då menar jag..

Sitter och surplar på en liten sojalatte. Om man kan kalla det så. Latte är ju liksom mjölk.. soja är en böna..? Mycket starkt kaffe o lite sojamjölk. Den naturella, färska varianten. Den andra kliar i halsen. Borde egentligen skippa soja då den innehåller massor med tarmretande ämnen och jag faktiskt varit rejält allergisk mot den en gång i tiden.. men jag försöker hålla det till yoghurt o sojamjölk o skippar resten.. även om jag faktiskt älskar sojabiffar och andra kemiska konstigheter! Vad säger det om mig? Förgiftad? Jag gillar tändvätska (grillad, bränd mat) jag gillar ajax (doften av kemikalier?) framför såpa.. tja, som sagt jag måste va rejält förgiftad som föredrar kemikalier framför naturliga produkter.

Att vara förgiftad och ha en tarm som inte funkar går ju liksom hand i handske. De är två synonymer.. ingen är förvånad. Minst av alla jag.

Efter tre.. det är dags för te.. phytolakt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar