lördag 9 juni 2012

Pesto - gasbildande!

Gjorde missen igår att käka pesto på mackan.. alltså pesto från affären. Barilla. Vet sedan tidigare att jag inte mått bra av pesto på restaurang (eller tja, café är det väl snarare jag pratar om.. det vill säga billig fulpesto med massa olja o dålig kvalité på ost.. ) den åker upp och ner i halsen på mig och får magen att balla ur totalt. Jäser o bubblar o har sig. Nu har vi även fått detta bekräftat på maken som upplevt samma sak.. o han har ju en relativt sett "Normal mage" i vanliga fall, även om han lider av stress..  en klassisk ibs skulle jag säga :)

Hur som helst. Hemgjord pesto funkar kanon. Där man kan styra valet av ingredienser själv och välja kvalitén med omsorg. Man kan dessutom använda vilka proportioner man vill. Det smakar oftast bra mycket bättre än i affären. Maken brukar göra på mandel och med pecorino ost.. mindre olja.. massa basilika.. tja, det blir kanon helt enkelt!

Ikväll skall vi dock glömma allt vad pesto heter.. magen vill ha en break från såna äventyr. Det blir hemlagad pizza kom vi fram till igår. På lång och kalljäst pizzadeg. Magen gillar den bättre än vanlig..  på dinkel dessutom. Förberedde tomatsåsen igår och det blir buffelmozzarella på toppen. Kan bara bli bra??

Däremot mindre bra om man ser till den höga chokladkonsumtionen den här veckan. Jises, jag får skylla på maken som köpte på sig 1,5 kg (!!) när han var ute och reste i veckan..  skall jag tolka det som om att han vill att jag äter MER choklad? Jag trodde min konsumtion redan gränsade till snäppet intill olaglig... ;)
¨
Magen idag? Något bättre utgångsläge än igår men vi får väl se vart det barkar under dagen. Skall ner och duka i församlingshemmet idag. Mycket kan hända under tiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar