tisdag 27 december 2011

Minskat intag pepparkakor - nödvändigt i mellandagarna!

För min del har det blivit ett radikalt minskat intag av pepparkakor nu i mellandagarna. Varför? Magen ballade helt enkelt ur totalt efter den konsumtion jag hade de sista dagarna före julafton och jag hade inte mycket till val annat än att dra ner kraftigt på mängden. Halsbränna o magvärk var ett faktum som hette duga och var allt annat än trevliga att handskas med. Detsamma gäller julmust. No more den här julen!

Kanske inte några revolutionerande nyheter i sig, det säger ju sig själv lite grann att för stor konsumtion av dessa produkter sällan kan vara bra.. men ibland är förnuftet inte på rätt ställe i knoppen även om kroppen väljer att protestera högljutt. Det går till en viss gräns..  nu är det choklad o julnötter som får stå för det sötare intaget tillsammans med en massa härliga citrusfrukter (grape, apelsin, clementiner) som jag faktiskt tolererat ganska bra det här året. Tillsammans med min stora konsumtion av söta dadlar (de färska) blir summan av kardemumman ganska söt ändå ;)

Matsmältningskryddor i all ära, men man kan få för mycket av det goda även på den fronten - och då gör de allt annat än att bara hjälpa till med matsmältningen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar