lördag 24 december 2011

Julafton

Igår var det så kallad uppesittarkväll för första gången i mitt liv.. eller nåt sånt. I alla fall med Bingolotto. Jag förstår varför jag inte kikat på det tidigare. Jises..  vilket program. Flera timmar fyllt av hjärndött trams. Om man frågar mig vill säga. Smaken är (som tur) som baken - det vill säga delad! Det finns ju de som uppskattar eländet och för dem får jag lov att vara glad. Det var dock inte my kind of shit. Vann inte en spänn på de tre lotter vi köpt. Vem är förvånad? Men men, vi fick ett gott skäl till att knapra pepparkakor o inviga mammas hembakta vörtbröd samt häva i oss massa julmust o en o annan kopp glögg - slutade i världens halsbränna så här lagom till julafton.. urk.. ingen smart idé. Det är lätt att vara efterklok.

Hade tänkt inleda dagen med vörtbröd, kalkon o julsenap men idag blev det traditionell tallrik med yofu, flingor och frukt. Långt ifrån den juliga frukost jag först hade tänkt mig med andra ord. Lika bra det, resten av dagen lär ju gå i onyttighetens o julens tecken. På nåt skumt sätt hör de ihop de två, som små siamesiska tvillingar? Hur kommer det sig? Halsbrännan från igår var allt annat än trevlig. Kvaddade hela natten. Jag misstnäker starkt julmusten i kombination med för många pepparkakor så det lär bli mindre av den varan idag... be sure.

Hur som helst. Det regnar inte idag. Bara en sån sak. Ser faktiskt ut att kunna bli uppehåll. Yihoo. Kämpar för att få ordning på min mage o sen skall vi bege oss till mamma för att få en så trevlig jul det bara går. Innan dess ett besök vid pappas grav. Julen var och kommer alltid att förbli hans högtid i mina ögon. Det var liksom då han levde upp som mest, när vi åkte o hälsade på släktingarna i Strängnäs. En tradition jag tänker göra mitt bästa för att inte tappa bort. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar