måndag 19 december 2011

Kan sojan vara boven i dramat?

Har försökt föra lite matdagbok de senaste dagarna. Igen. Vet inte för vilken gång i ordningen. Men det är lika intressant varje gång. Den här gången gör jag det mest för att jag kände mig så mycket mindre uppblåst i magen när vi var i Guadeloupe. Jag passade alltså på att skriva ner alla de saker jag åt där samt en likadan lista över de saker jag normalt äter som jag INTE åt där. Några saker stack självfallet ut. Till dem hörde bland annat:

Soja i form av sojayoghurt och sojaprodukter
Vanötter
Linfrön och andra fiberprodukter
Grovt bröd
Dadlar
Muesli

Dessa är livsmedel jag intar ganska ofta här hemma... men som jag intog i minimal eller ingen mängd alls under tiden vi var på Guadeloupe. Det som däremot gjorde mig fundersam var att jag åt mängder med baguettebröd, sånt som jag normalt förknippat med jäsprocesser i magen, mängder med färsk frukt och färska grönsaker och i konstiga kombinationer dessutom... ändå var jäsningarna och gasbesvären betydligt mindre där än hemma?

Magsmärtorna var kvar o den uteblivna tarmfunktionen ska vi inte ens prata om.. men just gasbesvären och gaskörningarna var något som jag reflekterade över då de var markant mindre. Kan även hänga ihop med alla de timmar jag spenderade under vattenytan men jag vet inte.. lika bra att hålla lite extra koll!

Har tills idag levt på rostat bröd med kalkon och apotekets senap till frukost.. varm choklad och lite frukt. Har gått relativt bra men har ju ändå haft mer gasbesvär än vad jag hade på Guadeloupe. Idag tog jag till sojayoghurten igen o hör o häpna halsen började klia direkt! Nu åt jag den dessvärre tillsammans med både dadlar, nötter och valnötter vilket gör det lite svårt att säga vad som var vad eller vad som kom från vad- kanske var det summan av kardemumman (det vill säga alltihop tillsammans?) som gjorde det? Jag vet inte men jag misstänker att det lär visa sig under dagen.. i form av gasbildning och sånt. Imorgon ska jag köra brödvarianten igen och se om jag märker nån skillnad. Det gäller att testa sig fram för de där testerna man får på sjukan gör ju varken från eller till!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar