onsdag 2 maj 2012

Grillafton hos mamma

Var o grillade hos mamma igår .Gud så skönt! Tomt.. vad jag saknar en sådan! Att bara kunna gå ut och sätta sig i friska luften.. dra med vagnen och ta med hundarna.. inte behöva springa halva kvarteret runt (mer) och leta upp en plats i skogen där man kan sitta ostörd en stund..  det blir liksom lite mer meck med det hela. Blir inte att man tar sig för att göra det lika ofta som man borde.

Nog för att vi är ute och går mycket, mer än de flesta vi känner - men ändå! Bara det där att kunna sitta ute och njuta av det fina vädret. Det är en dröm som jag hoppas snart skall falla in. Men det finns ju en ekonomis sida av det hela också.

Hur som helst. Magen var inte det minsta bra under förmiddagen igår, fick dra i mig massa relaxit och resulax och tarmen var inte nöjd. Gick dock bättre senare under dagen då den bestämde sig för att samarbeta lite mer.. lillan var dock inte på samma braiga humör. Bestämde sig för att matstrejka redan under förmiddagen och det tog mig två timmar att få i henne mat.. sen körde jag runt med henne i vagnen i över en o en halv timme och fick henne i alla fall lugn..  tills vi kom in igen och det tog fart direkt. Då fick jag i alla fall matat henne ordentligt och hon somnade nöjd o glad. Sov nästan hela dagen tills hon satt igång igen då det var dags för mig att kojsa. Gud så trött jag var..  men med hjälp av lilla mamma (tack o lov för att hon finns) o massa tips o tricks fick vi somnat  också.. o hade en ganska lugn natt. Tack för det. 

4 kommentarer:

  1. Hej! Det är jag med sjalen igen, haha :) Hoppas du inte tror att jag stalkar dig...
    När min son var liten hade han som tur var inte kolik men framåt småtimmarna var hans tarmar så fulla med luft och bajs att han alltid vaknade och hade ont.
    Ett tips jag hittade och som fungerade rätt bra för oss var att ta av honom blöjan och hålla honom över handfatet eller toan eller där man nu vill ha bajset. Så håller man barnet under knäna med ryggen mot din mage. Du vet som man håller upp små tjejer som ska kissa utomhus tex?

    Efter ett tag brukade handfatet fyllas med skummigt bajs och sonen blev mycket nöjdare. Vad det där skummet berodde på kunde bvc inte förklara, kanske blev det under tiden han bajsade? Nu kan det ju vara så att din lilla skruttas problem sitter högre upp i tarmarna, för min son var problemet att få ut det tror jag.

    Annars antar jag att du hört talas om windi?

    SvaraRadera
  2. Hej (du med sjalen ;) stalka så mycket du vill :) Tack för tipsen om "bajs och pruttställningar" dem skall jag testa! Jag har testat att "cykla" med lillans ben och liksom röra dem upp o ner när hon ligger på skötbordet. Det har hjälpt något, men tror hennes problem sitter både längre upp i tarmen och där nere så hon har svårt att släppa gas och avföring. Skall dock testa dina tips - TACK! Windi har jag inte testat ännu (fick tips om att prova med en febertermometer men det har inte hjälpt nåt vidare.. samt att jag själv fått testa dessa hemska "pipar" som inte hjälpt mig något så jag har lite skräck inför den sortens verktyg.. men kanske kan det vara värt ett försök trots allt? Hjälpte det er?

    SvaraRadera
  3. Nej vi har aldrig provar windi, jag tyckte inte att sonen hade så mycket problem. Provade väl med termometern ett par gånger men fick inte ut någon luft alls. Dock var den nödvändig under någon månad då vi börjat med smakisar och hans mage blev jättearg och han inte kunde bajsa själv. Så här i efterhand undrar jag varför vi hade så jävla bråttom med dem...

    SvaraRadera
  4. Jag frågade på BVC igår vad de tycke om just windi och hon var förvånad över att den fortfarande används.. som hon sa den använde de mest på kirurgen när gamla gubbar inte fick ut sina gaser.. så jag antar att vi väntar lite.. med tanke på mina egna erfarenheter av dessa hemska pipar så... de är mest vääääldigt obehagliga o gör sällan nån nytta (även om det finns vårdpersonal som hävdar bestämt att de gör det). Fick istället rådet att själv dricka fänkålste eller andra teer som är gamla och väl beprövade.. funkar de kan jag testa att ge lillan någon tesked direkt i munnen. Skall göra det. Har ju alla dessa teer hemma redan då jag länge använt dem på mig själv.. men sista tiden har de liksom fallit i glömska. Tänkte inte på att likväl som gasbildande saker jag äter drabbar henne kan saker som motverkar gaser som jag stoppar i mig påverka henne på samma sätt. värt att testa i alla fall!

    SvaraRadera