lördag 5 maj 2012

Äpplekaka

Bakade en enormt god äpplekaka idag om jag får säga det själv (och det gör jag!) Ganska magvänlig var den också om man ska se det från den sidan. Bakad på dinkel med rapsolja, kanel, kardemumma och maaaasssaaaa goda mjuka saftiga äpplen i :) Använde sötin istället för vanligt socker så lite hälsosammare även på den fronten :) Dessutom i betydligt mindre mängd än om jag använt socker som jag borde enligt originalreceptet. Varför följa recept när man kan låta bli?

För den som vill testa kommer receptet här nedan:

Äpplekaka a la Jessica 
Ugn: 175 grader Tid: Ca 40 min (beroende på ugn såklart!)

1 stort jonagold äpple (skalas, skivas och vänds runt i rejält med kanel)
1/2 dl sötin
1/2 dl rapsolja
3 dl siktat dinkelmjöl
1,5 tsk bakpulver
2 ägg
1,5 dl sojamjölk
Kardemumma efter smak

Gör så här:
Vispa ägg och sötin pösigt. Tillsätt olja och mjölk samt kardemumma. Blanda i bakpulver och mjöl. Lägg de skivade, kanelslungade äpplebitarna i en form (gärna nåt snyggt mönster). Häll över smeten och grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min. Servera med vaniljvisp eller marsansås. NJUT gärna kakan ljummen, då kommer smakerna fram rejält :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar