söndag 20 maj 2012

Fint väder och kalajs

Det ser ut att bli fint väder idag trots allt. Efter allt vel från dessa vädersiter (ena dagen lovar de sol, nästa är det regn som gäller, ena dagen värmebölja för att följas av ett lågtryck.. ) tja, man har i alla fall något att reta sig på! Skulle blivit meteorolog.. verkar som om att man kan gissa ganska hejvilt utan att behöva ha det minsta rätt. Den ekvationen klarar jag också av! *S*

Hur som helst. Maken fyller år idag och eftersom vi skall ha middag för familjen idag så passade vi på att fira lite själv igår. Maken lagade mat (låter kanske fel om det skulle varit hans födelsedagsmiddag men efter en hel vecka med min mat och två lyxmiddagar som jag lagat till tyckte vi väl båda att det vore roligt med lite variation.. ) eller ja, han lagade fisk och jag tillbehör igår. Sjötunga. Sägs vara en väldigt fin fisk men OJ jag blev besviken. Inte på tillagningen alltså, utan på själva fisken. Hade räknat med något som var ännu bättre än slätvar som jag blev enormt förtjust i sist vi provade en plattfisk men nej.. sjötunga var inte nån blivande favorit. Smakade alldeles för mycket fisk (alltså på fel sätt) och konsistensen var inget som behagade mig.. men makens vitvinssås med dill och gräslök och min egen paprikarisotto föll betydligt bättre i smaken!!

Magen skötte sig relativt ok ända fram till efterimiddagen igår .Fick ganska bra ordning på den även efter eftermiddagens procedur, men på kvällen kom bakslaget- både för mig och för lillfia som fick problem med gaser som inte ville ut. En tuff natt med andra ord.

Maken blev i alla fall glad för sin Balvennie 21 år som han fick av mig i present (tack o lov för det det var den dyraste dryck jag nånsin köpt och nånsin kommer köpa?!) som även fick systemgubben att lyfta på ögonbrynet och konstatera att han måste varit snäll, min gubbe som fick en sån där..  jo, han har väl det. ;) Schampot och tavlan jag målat gick också hem. Maken verkade gilla den mer än jag. Men så är han också partisk!! 

2 kommentarer:

  1. Jag rekommendera rödtunga, en jättegod fisk! Gärna lågtempad med svamp, skirat smör, färskpotatis och pepparrot. :)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det skall vi definitivt prova! Vet inte om den där sjötungan var ett måndagsexemplar (den var väldigt billig) för den allt annat än smalt i munnen som alla säger att den skall göra.. det gjorde däremot slätvaren.. så tja.. det kanske bara var en dålig firre eller så hade firren en dålig dag ;)

    SvaraRadera