fredag 11 januari 2013

Fisksoppa och kladdkaka

Min blogg har handlat en hel del om lillan på sistone. Helt naturligt antar jag, men kanske trevligt med lite omväxling också. Så det blir ett inlägg om mat (igen). Ett av mitt livs flera stora kärlekar.

Idag har jag förberett en fisksoppa, där jag dessvärre saknade två av de viktigaste ingredienserna. Nåja, jag tror jag löste det rätt bra ändå! Smakade faktiskt på fonden (som jag sällan gör, jag lagar mest o luktar mig till hur det skall smaka) bara för att inte få någon otrevligt överraskning ikväll. Tänkte trots allt använda mig av bra råvaror i form av färsk fisk - den vill jag ju inte förstöra genom att slänga den i en urusel fond. Tror att den smakade rätt ok faktiskt. Fick bli lite annan kryddning än jag tänkt mig, men omväxling förnöjer sägs det.. tillsammans med ett gott vitlöksbröd o hemgjord aioli tror jag att den kan gå hem faktiskt. Hos maken då alltså ;-)

För säkerhets skull har jag bakat en kladdkaka toppad med smält choklad (dubbel chokladglädje med andra ord.. ;-)) som jag tänkte servera lite fesljummen tillsammans med en kula glass. Borde gå hem? Kanske inte rent viktmässigt, men rent sådär smakmässigt menar jag. De två rimmar sällan vidare bra ihop. Det finns goda nyttiga saker, det gör det absolut, men nyttiga chokladkakor brukar sällan smaka något vidare (nej, tack Lchf chokladkakor är INTE samma sak..  de smakar bittert de gör de o kanske är det just därför man tar en mindre bit - men är man ute efter en traditionell kladdkaka blir man faktiskt besviken...  rent smakmässigt menar jag nu då).

Summan av kardemumman blir förhoppningsvis en riktigt god middag och jag hoppas att magen inte lagt av totalt innan dess. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar