tisdag 8 januari 2013

Bröd.. hm... experiment

Jag blir lite fundersam. Gav ju inte lillan något bröd igår, eftersom hon varit så otroligt gasig i magen på nätterna och skrikit/gråtit sig igenom tre nätter på sistone. Hon har inte velat komma till ro, varit irriterad och orolig.. när nätterna väl kommit har hon inte kunnat sova pga dessa gaser i magen. Tog ju ett tag för mig att koppla att det kan ha med brödet hon petat i sig att göra. Det har ju varit en två tre dagar som hon faktiskt gjort det. Satte det inte i samband från början, eftersom hon inte visat tecken på någon glutenintolerans eller linande tidigare. Hon har ju trots allt knaprat smörgåsrån ganska friskt och bröd har hon ju fått tidigare - om än i betydligt mindre mängd. Det har dessutom varit så mycket annat som stört på sistone, så det var inte helt lätt att sätta det i samband med brödintaget...

Hur som helst. Bestämde mig igår för att inte ge henne något bröd. Även om alla verkade tro att jag var nojjig och att det inte kunde bero på brödet. Inatt hade hon inte samma besvär. Hon sov, om än något oroligt. Hon vaknade inte femtioelva gånger och hon höll oss inte vakna halva natten. Hon grät inte och hon vred sig inte i plågor. Hm, nu börjar jag fundera. Kan det ha varit brödet trots allt eller var det rentav bara slumpen?

Skall ge det ett par dagar till och sen testa att ge henne lite bröd igen. Det är väl ända sättet att ta reda på om det är något hon reagerar mot. Behöver ju inte röra sig om någon allergi. Kan ju rentav vara så att hon faktiskt inte smälter det ordentligt eftersom hon inte tuggar någonting och att det på grund av det jäser i magen? Jäsningar känner jag ju som bekant till en hel del om...

Hon får sina bifidum infantis bakterier tills vidare så får vi se vad som händer.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar