onsdag 30 januari 2013

Bakslag IGEN

Jag börjar snart att lipa. Igår var ingen bra dag. Inte alls faktiskt. Inte nog med att min egen mage tagit semester från resten av kroppen. Med semester menar jag att den mer eller mindre gått i idé och slutat fungera totalt. Anledningen till det stavas ganska enkelt STRESS. Jag är helt övertygad om detta fenomen. Det har ju gått i ett nu ända sedan ett bra tag före jul. Antingen har det varit det ena eller så har det varit det andra. Inte en lugn stund. Det börjar kännas i både kroppen och psyket. Som jag sagt tidigare, den där extra energin finns liksom inte längre. Den är förbrukad. Behöver tanka ny på något sätt, men vet inte riktigt hur det skall gå till när det hela tiden händer nya saker och bakslagen avlöser varann i en rasande fart.

Hade svårt att få i lillan mat igår. Började rätt ok med gröten på morgonen, men sen gick det utför. Lunchen gick sådär men tog en evighet och sovperioderna var löjligt korta. Hon fick dessutom inte sova ut mellan varven. Lukas väckte henne inte bara en utan två gånger igår. Fantastiskt! NOT.

Eftermiddagsmellanmålet, som bestod av lite färdig barnyoghurt (bebisyoghurt fr 8 mån) gick segt som attan att få ner. Att jag ens gick henne att äta upp den är ett under. En halvtimme för en liten miniportion och massa grnin och gnäll - det bådade inte gott. Jag kände på mig att något var galet och gick liksom och väntade på att spyan skulle komma hela dagen. Börjar känna igen tecknen nu...

38 graders feber gjorde inte saken bättre. Hon fick alvedon, men den hjälpte inte. Kvällsmaten, som bestod av en liten portion gröt gick inte alls. Maken försökte och fick i henne tre skedar. Jag försökte och fick i henne nån sked till sen var det bomstopp. Grinade. Med tanke på att jag visste att jag skulle få ta kvällen och natten helt själv och redan var slut vid det laget var det inte nån jättebra start. Värre blev det. Maken fick i henne lite ersättning (mölkfri) strax före sju. Spyan kom vid sju och tja, där var både eftermiddagsmålet och de små grötskedarna med. Yoghurten kom upp i sin fulla glans. Efter det en mycket gladare tjej som surplade i sig vatten och tuggade kex utan problem. SKUMT! Beslutade att inte ge henne mer än 70 ml då vi inte visste om det skulle trigga fler spyor eller inte. Det gjorde det inte. Tack och lov för det.

Gav henne ytterligare en omgång med vatten (90ml) vid halv två inatt och därefter 90 ml ersättning vid fyra samt 90 ml ersättning vid sju. Maken fick i henne ytterligare ca 45 ml ersättning vid åtta och alla dessa omgångar gick utan minsta problem. Gröten däremot, vid nio, gick inte alls som jag hade hoppats. Nog för att jag fick i henne lite drygt halva portionen, men därefter tog det bara stopp...  

Idag har vi ringt barnläkaren och tack och lov fått en tid på måndag. Jag behöver ha bekräftat för mig att de inte handlar om nån allergi eller annan sjukdom utan att det faktiskt är magsjuka vi har att göra med. Innan dess kan jag inte få ro kroppen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar