söndag 21 oktober 2012

Nu e vi på g igen!

Efter en dag som inte blev riktigt som jag hade tänkt mig igår (var hemma o fick inte gjort hälften av alla de saker jag hade tänkt mig.. men det blev under rådande omständigheter en väldigt bra dag ändå!). Fick myst en del med lillan, lagat en god middag på färsk pasta och lax (maken var salig över såsen, det får jag tacka o bocka för ;-) ) och en äpplepaj på dessa härliga svenska höstäpplen som fyller fruktdiskarna i affären just nu.

Magen var åt skogen, men det gick i alla fall igenom! En ipren löste huvudvärken och så vart jag (nästan) på banan igen. Eftersom det var Tuffes födelsedag igår gjorde vi en liten leverpastejbakelse till honom och jag har inte sett honom sluka något så fort på länge. Den gick fethem kan vi säga ;-)

Gick en lång promenad med hundarna i regnet också, det var förvånansvärt skönt måste jag erkänna! Gott med lite luft..  o magen höll sig i schack under promenaden, tack för det!

Ballade ur igen under eftermiddagen, men det var ju bara att vänta. Tog tre tarmslim igår innan jag la mig igen och just nu älskar jag dessa små gröna piller! Hjälp, de har verkligen gjort de sista tre dagarna av mitt liv..  så mycket flöde har jag inte haft i tarmen sen långt innan Olivia kom till. Vilken känsla att, i alla fall, några timmar på dagen inte känna att magen håller på att explodera av överfyllnad och värk. Sen vågar jag inte hoppas på för mycket..  jag behöver fortfarande mina "medel", min bräda och alla rutiner för att hålla magen på banan och jag misstänker att dessa tabletter inom kort kommer sluta göra nån nytta. Tarmen vänjer sig..  det tar inte många dagar. Det gäller ju att hela tiden komma på något nytt sätt att chocka tarmen och sedan börja om från början, när tarmen "glömt av" vad det var jag använde...

Min lilla docka! 

6 kommentarer:

  1. Hej, jag har läst igenom din blogg. Du är den enda jag hittat som verkar ha exakt samma problem som jag.
    Jag har buksmärtor/som kramper i buken. De värker ständigt och sen plötsligt kan de komma monster smärtor som kan vara allt mellan 15min till 3 timmar. Sen kommer allt innehåll ut i en väldans fart. De är precis som att de fastnar nånstans och kan inte komma ut. De är ju så du beskrivit.
    Jag har gjort rektoskopi, koloskopi, ultraljud, 3 gynundersökningar och nu väntar jag på tid hos en kirurg och sen i december ska jag på datortomografi av buken. Men enligt vad jag läst här så är de väl ingen ide att hoppas att dom hittar nånting. Jag har även varit hos en kiropraktor som har knäckt till bäckenet. Funka inte just det. Men jag fick tipset att ta olivolja(extra virgin m e-vitamin) 2 msk 20 minuter innan frukost. Och de har gjort smärtorna mindre smärtsamma. De som känns i buken är som mjukare. Kanske du också skulle prova.
    Jag har laborerat med kosten i ett och ett halvt år. Smärtorna började för ett år sen.
    Jag började med att ta bort all gluten, sen all komjölk, sen paprika o lök och mådde jättebra både fysiskt och psykiskt. Sen mitt i allt kom de här och jag fattar inte vart de kommit ifrån. Man kan ju inte sluta äta heller.
    Är glad att jag hittade dig, men inte glad över att du har samma hemska problem som jag.
    Vi kanske kan stötta och tipsa varann.
    Kram, ta hand om dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sirpa! Ja, vi verkar vara en del som lider av den här typen av tarmproblem även om läkarna vill ge skenet av att vi är rätt "Unika". Unika på ett negativt sätt? Genom att stöta på andra med liknande problem kan man ju i alla fall utbyta tips och erfarenheter och det har jag definitivt gjort i samband med min blogg. Innehållet, som du beskriver det, som kommer ut efter att smärtorna släpper - det är där mitt stora problem sitter. Innehållet kommer inte ut. Inte utan att jag manipulerar tarmen på olika sätt för att få igenom skiten. Det är då väldigt stora mängder och allt annat än "Hårt format" så att säga. Olivoljan du tipsar om kan jag tänka mig smörjer upp tarmen? För min egen del orsakar för mycket olja att jag får upp den direkt istället för att den jobbar nedåt, speciellt på fastande mage. Har provat olika varianter men det har inte velat fungera på mig. Försöker nu få i mig kallpressade oljor, kokosfett och dylikt tillsammans med mat där det inte "märks" på samma sätt men ändå smörjer tarmen. Smoothies i olika varianter är bra på att dölja!

      Får man fråga vart i Sverige du bor och vad det kom sig att du började experimentera med kosten från början? Som du beskriver kom magsmärtorna för ung ett år sedan men du började experimentera med kosten redan innan dess? Rätta mig om jag har fel såklart.

      Du har rätt i att man inte kan sluta äta, det skall man inte heller! Det blir bara värre och man får näringsbrist på köpet. Det man kan göra är att "vila" tarmen från fast föda ett tag för att se om detta hjälper. I så fall med hjälp av en kunnig näringsterapeut eller elementaldiet som innehåller alla de näringsämnen som kroppen behöver så man inte lakar ur sina reserver fullständigt.
      Har de hittat något i din tarm hittils som kan ge svar på vad det rör sig om? Kram tillbaks och hör gärna av dig igen!

      Radera
  2. Hej :)
    Ja det är samma här. Innehållet vill inte komma ut och sen när det väl kommer ut så släpper smärtan. Och det är löst som kommer ut.
    Jag tog egentligen bara bot gluten och mjölk för 1,5 år sen för att jag mådde dåligt psykiskt. Jag mådde mycket bättre och magen också. Men så efter ett halvår med den nya kosten vart de så här.
    Då vet jag ju inte vad som hänt. Om det är något som fattas i kroppen av att inte äta gluten och mjölk.

    Sen så har jag varit stillasittande i 3 år pga sjukskrivning för utbrändhet innan jag tog bort gluten och mjölk. Så när jag tog bort de började jag plötsligt promenera flera timmar om dagen pga min energi. Fick väldigt ont i hela kroppen de första gångerna eftersom jag vart stilla så mycket.
    Det är väl där jag funderar om problemet kommer ifrån. Alltså att min kropp var för svag för att plötsligt röra sig så där mycket på en gång också har något gått sönder. Men jag vet inte.
    Det vart mycket mycket värre nu i somras då fram till nu. Men jag började jogga då också till och med, det var i maj nån gång sen braka tarmen ihop totalt i juli nångång.
    Jag bor i norrbotten.
    Dom har hittat små tarmfickor i tjocktarmen men de påstår att man inte får såna smärtor av dom eftersom dom är så få och små.
    Sen så har jag pcos sa dom på gyn. Men de kunde inte heller ge såna här smärtor.
    Alla tycker de är konstigt när jag beskriver att de inte kommer ut hur jag än gör. Dom tipsar mig om laxermedel m.m. men det är det absolut värsta.
    Innan jag skulle göra koloskopin så fick jag lavemang som jag skulle ta kvällen innan. Gjorde det och de sluta med att jag skrek konstant i 45 minuter innan de kom ut. Ringde jouren då för lite stöd men fick bara till svar: de gör ont. Ringde min mor som också gjort koloskopi, hon sa: nä så där ont gör de ju inte.
    Så dom tar mig inte riktigt på allvar.

    Nu sist jag prata med läkarn ville han skriva ut en anti depressiv medicin som ska lugna tarmarna. Men jag sa nej, inte förrän allt är kollat. Väntar ju ännu på datortomografin.

    Jo förresten på rektoskopin så sa läkarn som undersökte att det då kom ut svarta stenhårda knortar. Detta kom alltså ut under undersökningen trots att jag använt laxeringsmedel innan hemma.

    Ursäkta språket. Känns lite jobbigt för mig att prata om sånt här också. Men de är ju nödvändigt tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm... vad ska jag säga.. om det är något läkarna INTE kan i det här landet är det magproblem.. om det då inte rör sig om en klassisk diagnos i form av Ulcerös Kolit eller Crohns. Där finns det mediciner och metoder att tillgå, även om alla inte är direkt bra för vare sig tarmen eller kroppen..

      Du säger att du varit utbränd, men jag antar att du vet om att tarmen och hjärnan hänger ihop? Det är liksom sammankopplade.. mår man dåligt psykiskt påverkar det garanterat tarmen. Tarmen blir liksom som en andra hjärna.. sen kan det kanske ha blivit lite för mycket med löpning och så mycket promenader på en gång efter så lång tid med stillasittande.. det kan jag hålla med om. Men vad det rör sig om är svårt att svara på...

      Små harlortar låter det som. Det kan inte vara gammalt avfall som suttit fast i tarmfickorna som kom ut när de gjorde koloskopin? Vad som förvånar mig är att de säger att det inte kan orsaka sådana smärtor.. klart det kan?! Tarmfickor kan bli inflammerade och när avfall samlas i dem kan de liksom "täppa till" tarmen så det blir stopp och det kan ju definitivt orsaka kramp i sig? När stoppet sedan släppet (pga tryck uppifrån?!) så är det klart att innehållet kommer ut med rasande fart och då kan det vara i form av diarré (Förstoppningsdiarré).

      Tycker du gör rätt i att avvakta med antideppressiva tills du fått ett resultat av de undersökningar som skall göras.. fråga: blev du sämre efter koloskopin?

      Att prata om obehagliga saker är ibland nödvändigt.. du får gärna maila mig om du inte vill skriva här på bloggen helt öppet. Kram o sköt om dig så länge

      Ps stå på dig och låt dig inte knäckas av att inte bli tagen på allvar Tyvärr är det väldigt klassiskt inom vården att inte ta tarmproblem på större allvar, spec inte när det gäller tjejer/kvinnor.. och du, pco kan visst orsaka smärtor!! Stora såna, det finns ju tom förbund/organisationer som stöder just den här typen av problem! Ds

      Radera
  3. . Nu sa du nåt. Jag gjorde koloskopin före de braka ihop totalt. Tror de var kring mars, april nån gång jag gjorde den. Så ja man kan väl säga att jag blev sämre men på lång sikt. Är koloskopi dåligt att göra?

    Det med fickorna menade dom att dom är så små så att de är därför men men väntar in mer undersökningar.

    Har varit idag till "alternativ medicin" och tagit ett intoleranstest på 200 livsmedel. Får svar om två veckor. Så får se då vad svaren blir där.

    Jaha pco kan de? Ska ta allt de här med kirurgen sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu vill jag inte skrämma upp dig.. för jag har själv gjort koloskopi (och blev betydligt sämre efter den!)- men ja, koloskopi kan förvärra befintliga problem. Dels för att ett koloskop inte går att sterilisera på önskvärt sätt och dels för att man riskerar att penetrera tarmen (dock ovanligt) samt irritera en redan kass tarm (men detta är något många läkare skulle blåneka till). Kika på http://www.listentoyourgut.com/ där finns massa info om just detta... dock inget läkarna ställer sig bakom. Det är dessutom en ganska tuff laxering man går igenom innan man gör en koloskopi och den är inte helt snäll mot bakteriefloran i tarmen..Barium (som ofta används) är inte direkt jättensällt mot kroppen heller... (lite om barium finns under följande länk: http://www.atsdr.cdc.gov/toxfaqs/tf.asp?id=326&tid=57 )

      Alternativmedicin är både på gott och ont. Bra för att de oftast letar orsak o verkan o inte bara försöker dämpa symtom och lägga locket på. Dock kan det, om man har otur, sluta med många tusenlappar fattigare utan att något konkret verkligen hänt. Man kan få reda på massa saker som inte leder någonvart om du förstår vad jag menar? Är dock helt inne på naturliga, alternativa metoder själv - men jag tror också på en kombo. Dessutom tror jag man måste vara lite skeptisk till allt och ta alla saker med både en och två nypor salt och kolla upp den person man ämnar gå till. Det finns lika många (om inte fler) klåpare som det finns enormt duktiga alternativmedicinare. Sen finns det de som tror de kan bota allt men inte kan det.. som vill gott men som liksom inte kan utföra mirakel även om de vill det. Intoleranstester kan vara både bra och dåliga, lite beroende på hur noggranna de är och hur reaktiv kroppen är vid det specifika tillfället. Bara en liten hint :)

      Det bästa du kan göra vad gäller dina symtom är att läsa på så mkt du kan på egen hand för att veta vad du pratar om med din läkare och för att kunna ställa "de rätta frågorna". Kunskap är makt i det här fallet och tro mig, oftast behövs den. Googla på PCO för att lära dig mer om det :) http://sv.wikipedia.org/wiki/Polycystiskt_ovariesyndrom

      Radera