tisdag 9 oktober 2012

Ironiskt om kostbehandling vid IBD/IBS

Läste en del av "Kanalen" till frukost imorse - en frukost jag för övrigt återkommer till senare. Den blev inte direkt som jag planerat om man säger så.. :-/

Hur som helst. Kanalen. Det är (för er som inte vet) medlemstidningen från Mag och Tarmförbundet, fd RMT (mag och tarmsjukas riksförbund). Den är alltid spännande att läsa tycker jag, ännu mer i år då de valt att fokusera lite mer på oss med lite mer ovanliga sjukdomar i mag/tarmkanalen och inte bara koncentrerat sig på IBS eller IBD.

I det här numret (som jag faktiskt inte ens hunnit öppna förrän nu...trots att jag är hemma... ) stod det bland annat om kostbehandling vid IBD (i det här fallet ett experiment med LCHF) där effekten genast dementerades av Sahlgrenskas Dietist vid mag/tarmmottagningen. Spännande.. med tanke på att kosten definitivt spelar in vid utveckling och fortsatt utbredning av mag/tarmsjukdomar. Något som sedan länge är känt men som fortsatt motarbetas inom sjukvården. Det är lite skrämmande kan jag tycka. De vill gärna promota sin "proibs" som sägs innehålla aktiva substanser av bland annat aloe vera (men observera även fruktos vilket i sin isolerade form kan vara en riktig tarmtrigger - det är definitivt så för mig!) och skall verka lugnande på en känslig tarm.. då undrar jag.. om kosten inte spelar in - hur kan de då marknadsföra denna proibs som ju faktiskt sägs vara just det - ett kosttillskott? Kosttillskott som består till stor del av aloe vera, som i sin tur är ett livsmedel (eller en växt, hur man nu väljer att se på det). Där talar man emot sig själv skulle jag vilja påstå.

Varför kan man inte bara acceptera att kosten som kan rädda en person från sjukdom och helvete kan ställa till sattyg för nästa? Varför måste det finnas ett "dunderlivsmedel" som botar alla för att man skall acceptera kostens relevans i det hela? Det är ju fortsatt skillnad på äpplen och päron, hundar och katter.. tja, jag förmodar att min poäng framgår med all önskvärd tydlighet?

Att lchf kan hjälpa en tarm som lider av candidaöverväxt råder väl egentligen inga tvivel om? Candida är ej jästsvamp, en opportunistisk sådan som vid första bästa tillfälle växer sig till en aggressivare form och "slår rötter" (något den i en normal tarm med tillfredsställande tarmflora inte kan göra) och vad äter jästsvampar? Vad frodas de i? Sockerrika miljöer! Om man väljer att leva på LCHF och alltså utesluter de flesta kolhydrater som denna jästsvamp lever på kan det ju kännas ganska troligt (även i en lekmans ögon) att denna svamp svälter? Dock kan jag tycka själv att lchf i längden inte är något bra val. Den saknar många näringsämnen och innehåller på tok för mycket av annat - som i längden kanske inte är så bra. Men det är min egen personliga uppfattning och jag tänker inte gå ut och predika något annat. Time will tell. Som med så mycket annat. Bakterier (elaka) trivs i en ruttnande mijö.. kött, fett, protein.. i för stora mängder blir kvar ganska länge i tarmen och ruttnar. Det går inte att komma ifrån. Vad händer när mat ligger för länge i tarmen? Bakterierna frodas, kan de inte lämna kroppen förökar de sig och så fortsätter det. Något värt att tänka på i alla fall. Men allt är ju relativt. En tarm som hela tiden jäser är inte bra heller.

Fett är dock bra för att smörja upp tarmen. En fettsnål kost (som i många fall föreslås de som lider av tarmbesvär) är inte alltid bara av godo.. fettet behövs för att "smörja upp systemet" och för att tarmen inte skall klappa igen. Sen kan fel sorts fett i för stor mängd ställa till det men i grund och botten anser i alla fall jag att kostråden i många fall är åt skogen. Även här.. min egen personliga uppfattning!!


9 kommentarer:

  1. Fast det där att fett smörjer tarmen kan man ju diskutera en hel del;-) Det är säkert bra för en del, jag har också intalat mig själv att min tarm behöver massa fett för att funka. Men har på senare tid insett att det mest skapar spasm och stopp. tarmen funkar bäst när jag håller fettnivån (och proteinnivån...mycket av råden om att äta fettsnål kost vid tarmproblem sätter inga gränser för proteinintag, och massa protein gör inte direkt någon nytta..) låg, och då menar jag 5-10 procent. 80/10/10, 90/5/5...nånstans där. Det är många som blir problemfria genom HCLF i någon form, och framförallt på bara frukt. Så tror inte det är så enkelt som att fett smörjer tarmen alltid:) Och gällande candida, så är det väl snarare en obalans, en kolhydratfattig kost trycker säkert undan problemet, men jag tror inte att den återställer balansen. Vet att många på 30bananasaday skrivit om att de blivit av med candida på några dagar när de börjat med att bara äta frukt och grönt, och då lever man ju till stor del på kolhydrater:) Lite som det där många kastar ur sig, att socker göder cancerceller, att kolhydrater, att frukt, göder cancerceller..blodet är ju fullt av socker hela tiden, vi består av massor av hur mycket celler som helst, som alla behöver sockret i blodet för att överleva. Kost är nog lika knepigt att diskutera som religion, det går inte att säga riktigt vad som är rätt eller fel, man kan bara känna vad som är rätt, och välja vad man ska tro på. Tycker det är spännande att läsa allt du skriver, även om vi kanske tänker i olika banor:) Kommer mail någon dag, har varit lite seg på att på att skriva! Kram! Martina

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt så. Menar definitivt inte att fett är bra för alla. Vi mår bra av olika livsmedel och olika uppbyggnad av vår kost precis som vi ser olika ut och fungerar på olika sätt. Däremot tror jag att många, bara för att råden oftast är att inta en fettsnål kost, utesluter fett i det stora hela bara för att de tror att fett förvärrar situationen när det i många fall kan vara så att lite mer fett (ganska mycket mer fett, men observera rätt sorts fett) kan hjälpa till att smörja upp tarmen (nu pratar jag mest problem i nedre delen av tarmen..). Har man däremot problem högre upp i tarmen kan de förvärra ganska rejält. O som sagt alla är vi olika.. o självfallet återställer inte massa fett balansen i tarmen bara sådär, utan det är som alltid en del av en i övrigt balanserad kost. För den enskilda individen så att säga. Det som är så sjukt är att det alltid letas efter "en" eller "ett par" bovar som ställer till det och ett eller två mirakellivsmedel som skall göra alla bra - jag tror inte att dessa finns. Däremot tror jag definitivt på att det finns triggers som försämrar en redan dålig tarm.. och dessa triggers kan variera från person till person och från en dag till en annan. Det gäller väl, som med allt annat, att använda sig av sitt sunda förnuft och testa sig fram. För tillfället funka udo's choice, ghee och kokosfett ganska bra för min del. Alltså, med bra menar jag att det ställer inte till det mer.. men om de gjort nån skillnad åt det positiva hållet.. det vågar jag inte säga ännu för jag har i så fall inte märkt av det. Kram! O jag ser fram emot mail ;)

    SvaraRadera
  3. Min mage funkar bättre när jag äter fett. Är bregottoman. Är precis som att fettet binder vätska och gör att jag får mindre diarre. Märkligt kanske, men för det mesta är det så.

    Sen måste jag bara få fråga...
    För nån vecka sen lyssnade jag på radio och hörde nåt jag aldrig hört förut. De pratade om IBS och diverse magproblem. En läkare berättade om en metod som kan fungera för att få ordning på tarmfloran. Avföringstransplantation. Jo, du läste rätt. De injicerar avföring från frisk tarm till den tarmen som är sjuk och detta ska tydligen göra så frisk tarmflora etablerar sig i den sjuka tarmen.
    ??????
    Låter skitäckligt (!) men, ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tänka.
    Har ni hört talas om detta?

    SvaraRadera
  4. Hej Tigrinnan :)
    Japp, det är faktiskt vetenskapligt bevisat (som det så fint heter) att det kan fungera att injicera tarmfloran (det är ju det man gör när man injicerar avföring från en frisk person till en sjuk person) från en frisk person med hälsosam bakterieflora till en sjuk person. Det har använts ett tag i forskningssyfte men det finns även läkare som använder sig av denna metod med bra resultat. Dock så är det väl inte helt "moraliskt godkänt" just pga att det är ett så känsligt ämne.. alltså att ge lavemang med avföring från en levande person till en annan.. många blir äcklade av tanken (så även jag, men kan det funka så?! Vad gör man inte..) Det har varit en del artiklar om detta bla i 2000-talets vetenskap och jag tror du kan hitta rätt mkt info genom att googla på detta. Min läkare i huddinge har även pratat om detta. Bakteriefloran spelar ju in i så många andra sammanhang också.. inte bara mag/tarmproblem. Fetma är ett annat exempel och min läkare talade om att "bota" feta personer genom att implantera tarmflora från en "smal" person. Bakterierna svarar för hur mycket och hur effektivt kroppen bryter ner föda och hur mycket energi den utvinner ur den föda den får. Rätt intressant måste jag erkänna!

    SvaraRadera
  5. Det är ju detta jag "forskar" på själv för tillfället.. det här med bakterier och sånt.. inte genom att ta avföringslavemang och såna saker men just detta kring bakterier och hur de fungerar i våra kroppar. Jag tror bakterierna spelar mycket större roll i sammanhanget än man kanske hittils har insett. Det finns ju dock de som varit inne på den banan länge men som inte hittils blivit "vetenskapligt godkända".

    SvaraRadera
  6. Ja, det är då intressant det här med bakterier. Sen om jag skulle kunna få mig själv att prova ett sånt lavemang...hmm...det får nog bli en mycket senare fråga. Men har man väldiga problem så tycker jag "go for it", för som du skriver Jess, vad gör man inte för att bli bättre! :)

    SvaraRadera
  7. Ja, vad gör man väl inte.. eller vad är väl en "Bal på slottet" i jämförelse med att bli bättre?? :) Men jag håller med.. tanken gör mig rätt äcklad. Det måste jag erkänna. Men sen ska man ju aldrig säga aldrig. För skulle jag få välja mellan att få skitlavemang och bli frisk eller avstå och fortsätta må fan.. då hade jag inte tvekat ;)

    SvaraRadera
  8. Hej alla! Mkt spännande tråd detta. Jag har under en längre tid haft och har stora bekymmer med mitt tarmsystem i form av kraftigt utspänd och svullen mage, stenhård och en jobbig tyngdhetskänsla i den. Allt detta startade när jag hade tagit medicinen Levaxin i 4 mån. Höll på i totalt 9 mån. Visade sig sen att jag tagit den i onödan. Och under dom här 9 mån så gick jag ner i vikt fr 75-63 kg. Så jag är helt övertygad om att det har hänt något med balansen i tarmfloran! Vill ej ha det såhär längre!! Min läkare har tagit många prover på mig och alla är bra. Han har varit uppe med kamera i min tjocktarm och det har gjorts en stor bukröntgen på mig, datortomografi. Allt ser bra ut bortsett ifrån att jag var förstoppad då. Han har nu satt diagnosen IBS. Men till min ftåga: Är det någon här som vet om avföringstransplantation verkligen utförs i Sverige och vart i sådana fall? Har man rätt att kräva det när inget annat har hjälpt? för jag har prövat mkt metoder m.m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan! Får jag fråga varför du fick Levaxin från början? Håller själv på att trappa ner... magen verkar ju röra sig mer utan fast jag fick den för jag behövde den sades det. Den är dock mer upprörd utan Levaxinet (som å andra sidan sägs vara bra när tarmen är långsam. Det rimmar lite illa). Varför gick du ner i vikt? Pga magen? Medicinen? Minskat intag av föda? Bra att veta vilket som var hönan och fjädern i det hela.

      Avföringsdonation finns i Sverige. På vissa universitetssjukdom men inte för indikationen ibs. Det är väldigt få som får den ska jag tillägga och det är inget man har någon rätt att "Kräva". Önska kan man alltid, men kräva kan man tyvärr inte. Det används främst vid vissa diarrérelaterade sjukdomar orsakade av en viss typ av bakterier. Där är det konstaterat att det hjälper väldigt bra. Det produceras väldigt få rör och efterfrågan är hög. Man kan som sagt alltid önska, men kräva kan man tyvärr inte... Vad har du provat för metoder? Du får gärna skriva till mig på mailen om du inte vill ta det här. Lycka till!

      Radera