onsdag 17 augusti 2011

PROIBS - dissad av Greger (tack Greger!)

Googlade lite på nya medel mot uppblåst mage.. bara för skoj skull.. ser ju att en del av er hamnar på min blogg genom att göra just det. Hittade en intressant artikel från Expressens hälsa del från April i år. Det står inte ordagrannt vilket medel de menar, men uppenbarligen handlar det om PROIBS. Detta "fantastiska" preparat som studerats på Sahlgrenska under ledning av Magnus Simrén. Otroligt för jag har ännu inte hört talas om NÅGON som blivit bra av det, in real life så att säga.

Greger (min favvo, tack Greger!) på Karolinska dissar medlet i den här artikeln. Säger att det saknas dokumentation typ.. jag håller med. Ok det är lite rivalitet mellan de där två sjukhusen (sjukt i sig) men jag kan inte annat än påstå att de har kommit längre i sin mag/tarm forskning i Stockholm än vad de gjort i Göteborg. Tro mig jag åker inte fyrtio mil för att det är kul. Det är dessutom ett helvete att sitta i bil så länge. Men det är värt det. Varenda mil. Kvar i Göteborg hade jag aldrig blivit tagen på allvar ens..

http://www.expressen.se/halsa/1.2408315/det-ar-mycket-vart-att-slippa-ha-ont

2 kommentarer:

  1. ;-)

    Frågan man får ställa sig är också...vad fan är IBS? Tidningarna skriver om det som om det är en enda sak, mot vilket en enda sak hjälper.. Slasktratt? Ursäkt? Är väl minst sagt ett samlingnamn på "Hej, du har mag/tarmproblem och vi vet inte varför" och säger ingenting om orsak, allvarlighetsgrad, symptom etc. Det känns fint att dela diagnos med med folk som har problemet "ballongmage", om det vore så väl liksom...låter jag bitter?;) Kanske är drastisk, men ofta får jag en känsla av att många som blir hjälpta av dessa "mirakelmedel" som proibs är sådana som helt enkelt har en osund livsstil (m fel kost, stress etc..) och hellre och letar enkla lösningar istället för att ändra livsstil. Men sitter problemet mycket bortom ens kontroll, med ett pajat nervsystem i tarmen,(då man redan provat allt i många års tid..) så är sådana här grejor mest ett skämt..

    Och du, kram, å krya på dej!

    SvaraRadera
  2. Du har som vanligt så rätt så Martina! Det här är väl bara ännu ett bevis på läkarnas inkompetens vad gäller mag/tarmsjukdomar och syndrom? För de påstår ju ändå att denna "ibs" inte är en sjukdom utan enbart ett syndrom? O ja.. vad ibs nu är finns det väl ingen som egentligen vet? Slasktratt är den definitivt och jag håller med dig. Blir man botad av ett kosttillskott innehållande aloe vera o fruktsocker så bottnar nog de flesta problemen i en osund livsstil där kostomläggning är den avgörande faktorn. Det tillsammans med en livsstilsförändring. Jag håller med dig. Nervskador botar man inte med sånt här, det krävs långt mycket mer avacerad teknik (tanke) för att komma åt dessa problem! Jag har inte hittat hela bilden ännu.. men som du vet.. vi har våra små teorier du o jag :)

    SvaraRadera