måndag 22 augusti 2011

Cystoskopi = obehaglig erfarenhet :(

Så då var den biten över också. Tack o lov! Visste inte direkt vad jag hade att vänta, förutom att jag hade starka aningar om att detta skulle göra ont. Det gjorde det. Nog för att det bara varade ett ögonblick när de stack in instrumentet i urinröret (väl inne var det mest obehagligt men gjorde inte ont på det viset) men jag säger bara det: Usch. När läkare säger att "de skulle ljuga om de påstod att det var trevligt" - då kan man läsa mellan raderna att vad de egentligen menar är:: ja, det kommer göra ont men vi försöker att inte stressa upp folk och låtsas att det mest är lite obehagligt. Eller nåt sånt. Men jag förstår dem. Vem hade kommit dit om det på kallelsen stått saker som "väldigt smärtsam undersökning" eller dylikt? Förmodligen inte så många. Man känner sig själv som man känner andra.

Detta gjorde ont. Men det var kortvarig smärta. Nu återstår bara att pinka ut allt o pinka blod och det GÖR ont. Återigen. Bedövningsgelen är borta och uppmaningen att dricka mycket o kissa mycket tar jag på största allvar. Men det är ett helvete att kissa när det gör ont för varje droppe jag klämmer ur mig. Urk.

Verkar dock som blåsan var fullt normal. Såg tarmarna trycka på den o röra sig därovanpå, rätt intressant men ganska läbbigt också.. tydligen ville blåsan liksom inte tömma sig helt som den skulle men det var inget att oroa sig för? Jag tror det har med tarmtrycket att göra men vad vet jag.. 

2 kommentarer:

  1. AJ. Vad gör dom med dig (eller inte)??? Jag är just nu skitglad att ha fibro, sacroilit, migrän och sömnstörningar, bl.a. Dom kan ju starta ett eget labb kring dig:/

    SvaraRadera
  2. Ja du vad gör de inte med mig ,) man undrar ibland vad man utsätter sig för o varför man gör det. Men svaret ligger väl i att när man mår tillräckligt skit så utsätter man sig för allt man tror eller hoppas kan ge nåt svar som gör att man kan få må lite bättre. En förklaring. Dessvärre får man sällan någon sådan på dessa rutinprover. Men men förr eller senare ska jag också få må lite bättre! Kram

    SvaraRadera