onsdag 13 juli 2011

SCD yoghurt bra för tarmfloran!

Igår gjorde jag min första sats SCD yoghurt (specific carbohydrate diet). Fermenterad 24 timmar och tro mig, jag var ganska övertygad om att skiten gått o blivit förstörd.. men icke! Det var en härlig gegga som mötte min syn när jag öppnade locket på yoghurtmaskinen igår kväll. Fantastisk doft faktiskt. Inte jäst. Frisk, krämig.. fin! Smaka gott dessutom :) har ännu bara testat en liten sked eftersom magen varit rent åt helvete sista dagarna och kvällen kändes inte som nån bra idé att prova... natten var nog så jobbig ändå.

Idag ska jag testa.. missade att göra det till frukost, men kommer ta lite till min mandelmacka vid lunch. Ser redan fram emot den det vattnas faktiskt lite i munnen! Skall testa göra yoghurt på mandelmjölk också.. lite större projekt då jag först måste blötlägga o sedan få bort skalen från mandeln.. o sen skall den omvandlas till mjölk som skall syras.. alltså det tar lite längre tid än med vanlig traditionell mjölk.

Ska baka lite mer bröd också. Det gick trots allt att äta. .Kan det hjälpa magen på traven är det värt det.. nog för att jag vet att man måste följa dieten slaviskt för att det skall ge förväntat resultat men min tanke är att om jag kör så gott jag kan före bröllopet måste det ju i alla fall kunna bidra lite grann..? Kanske inte.. men det är värt ett försök!!

Vaknade inatt med tokvärk. Inte bara i magen utan i foten också. Satan i gatan vad ont det gjorde :( svalde en ipren o hoppa till dasset på ett ben. Det gick inte att gå på foten. Jag skojar inte.. det gick verkligen inte.. jag vet inte hur detta ska gå.. min kära gubbe fick stötta mig tillbaks. Patetiskt. Jag som aldrig har haft ont i några fötter.. det räcker med magen känns det som!

På tal om magen.. den är åt skogen.. jag fattar inte vad som hänt men den är definitivt på en nedåtgående kurva igen.. rejält neråt. Resulaxen bara fastnar, brädan till trots o sen får jag ligga på brädan dubbla tiden jämfört med vanligt.. därefter kommer magkramperna o tarmarna som vill lämna kroppen.. det är hemskt. Att gå på toa är en pina värre än vanligt för tillfället. Känns som en pers varje gång. Det ÄR en pers. Man vet ju aldrig hur man mår efteråt. Jag hoppas verkligen detta snart ska ge sig..

4 kommentarer:

  1. Hej,
    Vilken Yoghurtmaskin har du köpt?
    Tim

    SvaraRadera
  2. Hej Tim! Jag köpte den billigare varianten som man kan göra en liter yoghurt med på http://www.lakeland.co.uk/ gå in på deras hemsida o kika! Den var prisvärd!

    SvaraRadera
  3. Hejsan, jag undrar vad du använt för yoghurt stam? Kan inte hitta någon återförsäljare...

    mvh Miia

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag skall villigt erkänna att jag använt mig av turkisk yoghurt (lindahls) som jag blandat i den gammeldags mjölken. Har inte tillsatt andra bakterier utan låtit det sköta sig självt. Går förmodligen att använda sig av bakterier direkt från något mejeri om man vill, jag har hört att de sålt på olika lokala mejerier men själv inte lyckats få tag på enbart kulturen. Det finns dock att köpa från bla england där man kan köpa kultur på påse typ ;) men jag har inte hittat de stammarna jag velat ha och varit intresserad av...

    SvaraRadera